Mopedy jsou oblíbené
Mezi motocykly jednoznačně vedou malé mopedy s obsahem motoru do 50 kubických centrimetrů, kterých se prodala polovina z téměř devíti tisíc jednostopých motorových vozidel. Mopedový žebříček vede značka Manet/Korado, která prodává skoro polovinu všech mopedů, druhé je Hero a třetí Aprilia.
Těžkým motocyklům vévodí japonská Yamaha s téměř třetinovým podílem, následuje jí švédská Husqvarna a další japonské značky Honda a Suzuki.
Domácí škoda zůstala neporažena
Svoji dominantní pozici na trhu nových osobních automobilů si podle očekávání udržela domácí značka Škoda Auto. Za celý rok se prodalo přes 78 tisíc automobilů s okřídleným šípem ve znaku a jejich tržní podíl dosáhl skoro třiapadesáti procent.
Osobní automobily | ||
Značka |
Počet kusů |
Podíl v % |
Škoda |
78 187 |
52,59 |
Opel |
8 879 |
5,97 |
VW |
7 836 |
5,27 |
Renault |
7 509 |
5,05 |
Peugeot |
6 836 |
4,60 |
Jen za prosinec prodala škodovka 8513 aut a z tržního koláče si ukrojila celých 62 procent. V ročních výsledcích následují domácí automobilku německý Opel s podílem necelých šesti procent a jeho krajan Volkswagen s podílem přes pět procent trhu.
Otázkou zůstává, jaká bude z budoucí pozice největší tuzemské firmy poté, co v průběhu roku skončí výroba a prodej "lidového" vozidla Škoda Felicia. Zatím lze jen těžko odhadnout, zda si udrží nadpoloviční tržní podíl.
I přes souběžnou produkci nástupního modelu Fabia si totiž Felicie drží zhruba čtyřicetiprocentní podíl v prodeji všech škodovek.
Fabia se pohybuje již ve zcela jiné technické i cenové kategorii. Jak řekli zástupci Svazu dovozců automobilů, "český trh je velmi citlivý na cenu, která je pro zákazníka "vždy až na prvním místě". Uvidíme jak zareaguje ve chvíli, kdy přijdou dražší tuzemské modely a levnější zahraniční konkurence."
Stejně jako v ostatních segmentech existuje i u osobních automobilů problém pomalé modernizace vozového parku. Současné tempo obnovy čtyř procent registrovaných vozidel za rok by znamenalo plnou obnovu v průběhu 22 let. Tento stav označili zástupci SDA za "katastrofickou vizi".
Drobní podnikatelé mají rádi škodovky, velcí mercedesy
Lehké užitkové vozy do 3,5 t | ||
Značka |
Počet kusů |
Podíl v % |
Škoda |
2 695 |
19,17 |
Ford |
2 379 |
16,92 |
VW |
2 109 |
15,00 |
Peugeot |
1 192 |
8,48 |
Tato kategorie jako jediná vykazuje dlouhodobý pokles prodeje.
Celkem se prodalo více než čtrnáct tisíc dodávek, skoro pětina z nich byla tuzemské provenience. Na druhém místě je Ford s necelými sedmnácti procenty a Volkswagen s přesně patnáctiprocentím podílem.
Prodej těžkých nákladních vozidel s celkovou hmotností přes 3,5 tuny rostl neobvyklým tempem o více než dvacet procent. Výrobci prodali celkem 7 224 nákladních automobilů, devatenáct procent z nich neslo značku Mercedes-Benz.
Nákladní vozidla nad 3,5 t | ||
Značka |
Počet kusů |
Podíl v % |
Mercedes-Benz |
1 384 |
19,61 |
Daewoo-Avia |
1 207 |
16,71 |
Iveco |
1 181 |
16,35 |
DAF |
752 |
10,41 |
Renault |
654 |
9,05 |
Za ním se udržela s 1 207 prodanými automobily domácí Daewoo Avia, třetí Iveco za ní zaostává o pouhých 26 vozidel. Téměř polovinu prodeje představovaly samostatné podvozky určené k montáži různých druhů nástaveb, třetinu tahače návěsů.
Česká hromadná doprava je muzeum
Za neprosto nevyhovující označují zástupci SDA současných stav, který panuje mezi hromadnými dopravci osob. V ČR je registrováno asi 18 900 autobusů, často starších než deset let. Loni se prodalo pouze 723 kusů nových vozidel, což představuje obnovu vozového parku pouze z 3,8 procenta.
Autobusy | ||
Značka |
Počet kusů |
Podíl v % |
Karosa |
504 |
69,71 |
SOR |
105 |
14,52 |
Mercedes-Benz |
52 |
7,91 |
Navíc do městských dopravních podniků zamířilo jen 247 nových autobusů, ačkoli tento segment je nejvíce zastaralý. O něco lepší byl podíl prodaných linkových autobusů (360 kusů) a dálkových autokarů (116 kusů).
Nové zákony nemají prováděcí předpisy
Nové zákony o odborné způsobilosti řidičů a o provozu na pozemních komunikacích, které platí od Nového roku, sice ČR fakticky přibližují k normám Evropské unie, v praxi však přinášejí zatím spíš obtíže.
K prvně jmenované normě například ministerstvo dopravy nestihlo vypracovat metodické pokyny, tabulky a tiskopisy. Zákon přitom zavádí například nové požadavky na získání řidičského průkazu. Chybějí tiskopisy, učebnice a zkušební komisaři prozatím blokují zkoušky řidičských adeptů v autoškolách.
SDA také prosadil, aby dopravci provozující nákladní automobily splňující normy EURO II a EURO III mohli získat pětadvaceti-, resp. padesátiprocentní slevu ze silniční daně. Chyběl však příslušný pokyn ministerstva financí, který by stanovoval doklady potvrzující plnění norem.
Podle zástupců svazu od tohoto týdne finanční úřady pokyn znají a dopravcům by měl stačit technický průkaz vozidla, ve kterém je plnění norem EURO II a III vyznačeno.