Islámský stát loví mladé muslimy na YouTube, říká developer Sekyra

  19:32aktualizováno  21. dubna 13:44
V Evropě je padesát milionů muslimů, musíme se naučit s nimi žít, říká developer Luděk Sekyra a varuje před populisty. „Jednoduchá hesla, že je třeba se jich zbavit, nefungují,“ myslí si byznysmen, který přispívá statisíci eur na program „deradikalizace“ mládeže. Terčem verbířů džihádu v belgické čtvrti Molenbeek jsou totiž zejména lidé mezi 14 a 17 lety.

Jeden z nejbohatších Čechů se nedávno rozhodl podpořit statisíci eur neziskovou organizaci Foyer, která působí v problematické čtvrti Molenbeek už od roku 1969. Pohnutky rozebíral v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel.

Občanská platforma dělá osvětu v muslimských čtvrtích v evropských metropolích a snaží se uchránit mladé muslimy před verbíři Islámského státu, kteří se je snaží zradikalizovat. Jedním z nejproblematičtějších míst je bruselská čtvrť Molenbeek. Přebývá v ní na sto tisíc muslimů, z toho 40 procent je nezaměstnaných. Foyer, kam poslal Sekyra stovky tisíc eur, se je snaží zapojit do normálního života, pořádá sportovní a kulturní akce, ale natáčí také na YouTube videa, v nichž varuje před propagandou islamistů.

„Molenbeek je tavicím kotlem integračních problémů,“ míní Sekyra. Osvětová videa jsou protikladem videí na YouTube, kterými IS verbuje mladé muslimy v této čtvrti, především ty mezi 14 a 17 lety, uvedl podnikatel. „Mladí muslimové mají pocity opuštěnosti. Jsou křehcí a náchylní k radikalizaci a mohou podlehnout svodům,“ řekl.

Fotogalerie

Sekyra varuje před zjednodušováním celého problému. Na jednu stranu je podle něj nutná regulace přílivu uprchlíků, sám však nevidí rychlé řešení. Islám podle něj musí projít reformou, podobně jako kdysi křesťanství, které začalo být liberálnější.

„Jde o to, zda populisté nabízí nějaká řešení. Za řadou teroristických útoků jsou muslimové ve druhé třetí generaci. Kontrola hranic je nutná. Nelze ale říct, že jediným zdrojem terorismu jsou migranti. V Evropě je padesát milionů muslimů, musíme řešit soužití s nimi. Jednoduchá hesla, že je třeba se jich zbavit, nefungují,“ uvedl v Rozstřelu.

„Musíte u lidí prosadit, aby si byli vědomi určité občanské identity, nejen kolektivní náboženské identity. Primárně necítí loajalitu ke státu, kde žijí, ale k náboženské nebo etnické komunitě. To je problém. Vidíme to i u lidí, kteří jsou relativně spokojeni se svým životem,“ řekl. Příkladem je podle něj podpora autoritativního vládnutí Erdogana v Turecku ze strany muslimů, kteří spořádaně žijí v Německu.

Sekyra uvedl, že se zabývá reciprocitou, spravedlností a altruismem ve veřejném prostoru a na toto téma dokončuje knihu. Podle něj je otázka náboženství ve veřejném prostoru velmi důležitá. „Mysleli jsme si, že technologie a vítězství sekulárního světa je definitivní. Ukázalo se, že tyto tradice jsou silnější, vrací se,“ vysvětlil, proč se tématu začal věnovat.

Vlivný podnikatel před rokem 1989 působil v KSČ a jeho jméno se objevovalo v 90. letech i po boku kontroverzních politiků a lobbistů, například Františka Mrázka. „Každý si prochází nějakým vývojem. Mnoho podnikatelů z 90. let přišlo do styku s lidmi, jejichž minulost a budoucnost jsme nebyli schopni identifikovat. Dnes je transparentnější doba, víme, s kým podnikáme a bavíme se,“ vyjádřil se k tomu.

Celý Rozstřel s Luďkem Sekyrou:

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

E-shopy s potravinami vypomáhají s rozvozem zboží jiných prodejců

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.

Internetové obchody s potravinami se snaží zlepšit své hospodaření rozvozem zboží pro jiné obchodníky. Rohlík.cz začal...

Mzda až na posledním místě, zaměstnanci spíš odejdou kvůli neshodám

Ilustrační snímek.

Když se dnes zeptáte šéfů firem, co je nejvíc trápí, takřka jednohlasně odpoví, že nedostatek zaměstnanců. Lámou si...

Cena nafty se vyrovnává benzinu. Pohonné hmoty v Česku dál zdražují

Ilustrační snímek

Pohonné hmoty v Česku dál zdražují, nafta opět rychleji a cenou se začala blížit benzinu. Průměrná cena Naturalu 95 v...



Najdete na iDNES.cz