Už 1. dubna Lufthansa oznámila, že zkrátí pracovní dobu téměř 90 tisícům zaměstnanců kvůli dopadům pandemie na letectví. Nynější kroky jsou pokračováním radikálních úsporných kroků.
Lufthansa v úterý oznámila, že ukončí provoz svých nízkonákladových aerolinek Germanwings. Důvodem tohoto kroku však primárně nemusí být pandemie, i když ta mohla rozhodnutí výrazně urychlit. Značku Germanwings se podle listu Deutsche Welle jeho mateřská společnost rozhodla utlumit už v roce 2015, od kdy pokračovala s pronajatou flotilou společnosti Eurowings. V té době už se mluvilo o hrozící konsolidaci obou společností. Prvotní příčinou současných kroků tak může být spíš konkurence v evropské nízkonákladové dopravě.
„Bude trvat měsíce, než budou celosvětová omezení cestování zcela zrušena.“ |
Německé odbory podle Deutsche Welle nicméně zveřejnily v pondělí otevřený dopis, v němž žádali skupinu Lufthansa, aby „obětovala“ společnost Germanwings se 1 400 zaměstnanci. Prioritou Lufthansy je zachovat co nejvyšší zaměstnanost ve skupině.
Německá společnost, která je největším leteckým dopravcem v Evropě, očekává, že letecké odvětví se může z krize vyvolané šířením koronaviru dostávat celé roky. Lufthansa snižuje kapacitu na letištích v Mnichově a Frankfurtu a odstavuje na čtyři desítky strojů.
Vedle toho, že končí Germanwings, budou u jejich sesterských nízkorozpočtových aerolinek Eurowings radikálně sníženy dálkové lety.
„Bude trvat měsíce, než budou celosvětová omezení cestování zcela zrušena, a roky, než se celosvětová poptávka po leteckém cestování vrátí na úroveň před krizí,“ uvedla Lufthansa.
Eurowings se zmenší flotila o deset Airbusů A320. Lufthansa letecký park zredukuje i dalším dceřiným společnostem, Austrian Airlines a Brussels Airlines. Celá skupina měla před krizí přes 700 letadel.
Podobně jako ostatní aerolinky, které kvůli paralýze leteckého cestování přišly o tržby, si Lufthansa snaží udržet hotovost. Společnost jedná s vládami Německa, Rakouska a Belgie o státní pomoci. Podle agentury Bloomberg je pod čím dál větším tlakem přijmout skutečnost, že část podílu v aerolinkách bude výměnou za pomoc německého státu.
„Je to první velká letecká společnost, která řekla pravdu o výhledu poptávky,“ konstatoval analytik společnosti Bernstein Daniel Roeska s ohledem na restrukturalizaci Lufthansy.
Podívejte se, jak vypadá situace na pražském letišti:
Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tv