Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Luxusní autobusy válcují starší dopravce

  1:00aktualizováno  1:00
Nevytopený přeplněný autobus s nepohodlnými sedačkami. Noční můra řady cestujících na dálkových spojích pomalu mizí. Lukrativní dálkové linky začínají přitahovat nové dopravce, kteří si zákazníky získávají luxusními službami. Konkurence nutí vylepšovat služby i zavedené společnosti.
Spor mezi ČSAD a Student agency

Spor mezi ČSAD a Student agency - Spor o možnosti využití autobusového nádraží v Liberci mezi ČSAD a Student agency, (1. únor 2005) | foto: Bořivoj ČernýMF DNES

Pohodlné nové autobusy, občerstvení na palubě či stevardky začínají být samozřejmostí.

"Je tu obrovský prostor pro růst. Chybí tu kvalitní autobusová přeprava," říká šéf Student Agency Radim Jančura.

Právě Student Agency zahájila před rokem na autobusovém trhu revoluci, když mezi Brnem a Prahou nasadila své luxusní autobusy. Po roce linku prakticky ovládla.

"Párkrát jsem musel jet z Brna do Prahy za 150 korun starým autobusem. Bylo mi jasné, že lidé nemohou být spokojení," vysvětlil Jančura. Další dálkové spoje po Česku i Evropě bude spouštět ještě letos.

Luxusní autobusy už přitom nejsou jen doménou brněnské firmy. Například pražský Hotliner nabízí podobné služby mezi Prahou a Libercem a uvažuje o lince do sousedního Jablonce nad Nisou.

Když ukončil na podzim monopol ČSAD Liberec a nabídl stejnou cenu, cestující houfně začali přecházet do lepších autobusů. ČSAD přišla o třetinu tržeb.

"Služby na dálkových linkách byly většinou velmi špatné," míní Jaromír Horký z Hotlineru.

Nástup nových dopravců se však nelíbí zavedeným společnostem. Ty často měly na trasách faktický monopol a nic je nenutilo své služby vylepšovat. "Pět let jsem jezdil mezi Prahou a Libercem každý den. Pohodlí, vlídnost nebo bezpečnost v nabídce není," popisuje své zkušenosti Lukáš Resl z Liberce.

Petr Kašík ze Svazu dopravy však upozorňuje, že na luxusu na delších trasách mohou prodělat lidé v regionech, kde musí dopravu dotovat. "Stávajícím dopravcům se zvýší ztráta, takto si mohli vydělat třeba právě na těchto delších trasách. Bohužel tu chybí zákon o veřejné dopravě," dodal.

I zavedené autobusové společnosti však dokážou s konkurencí držet krok. ČSAD Liberec například nakoupila dva nové luxusní autobusy, které do Prahy jezdí se stevardkou. Před pár měsíci to bylo ještě nepředstavitelné. I ti, kterým nástup konkurence přinesl pokles tržeb, zareagovali.

Velký konkurenční boj se rozhořel o linku z Prahy do Košic. Na ní donedávna jezdilo deset dopravců, nedávno na ni vstoupila Student Agency. Udělení licence se však těm současným dopravcům nelíbí. Firma Turismo Ouběnic kvůli tomu dokonce podala žalobu na ministerstvo dopravy, které Student Agency licenci dalo.

"Nový dopravce bezprostředně ohrožuje již povolené linky, provozování dopravy firmou Student Agency je zaměřeno pouze na nejvýnosnější přepravu na trase," prohlásil majitel František Hejnal.

Konkurence na linkách na Slovensko se přitom ještě přiostří. Na trasu se chystá společnost Nobless Line. "Mezi manažery je poptávka po skutečně luxusní přepravě. Chceme zjízdy autobusem udělat požitek, není to jen přesun z místa na místo," říká šéf firmy Petr Čáp. Firma ještě nemá licenci a už jí podle Čápa dopravci vyhrožují.

Z boje dopravců zatím těží hlavně cestující. Dočkali se pohodlnějších autobusů, klesly ceny. Například na lince z Liberce do Prahy dnes platí o čtvrtinu méně, přitom jezdí lepšími autobusy s lepšími službami. "Komfort je vyšší než na většině linek v Evropě," podotkl Horký. "Zkvalitnění služeb jen přispěje veřejné dopravě. Až se dostavějí všechny železniční koridory, myslím, že zvítězí vlaky," podotkl Kašík.

Autor:



Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

Čínský kolos CITIC založí společný podnik s CEFC Europe

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe již podepsali závazné memorandum o vzniku společného podniku....

ČEZ pokračuje ve větrné expanzi, ve Francii postaví své první elektrárny

Větrný park ČEZ v německém Cheinitz-Zethlingenu

Snaha polostátního gigantu ČEZ přebarvit se alespoň zčásti nazeleno pokračuje. Na konci roku by měla firma zahájit...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Najdete na iDNES.cz