Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Luxusní hotely se po útlumu opět začínají plnit

  16:02aktualizováno  16:02
České luxusní hotely se začínají vzpamatovávat z krize, která přidusila cestovní ruch. Loni nastalo po dvou hubených letech mírné zlepšení. Hotelové pokoje se začínají znovu plnit a někde rostou ceny.

V České republice je 425 čtyřhvězdičkových a 46 pětihvězdičkových hotelů | foto: Archiv hotelu U Zlaté studně

Před rokem a půl, kdy krize kulminovala, prožívaly české hotely nejhorší sezonu za deset let. (více o dopadu finanční krize na tuzemské hotely)

Hoteliéři byli nuceni výrazně snižovat ceny. Nejhorší situace panovala v Praze, kde cestovní ruch tvoří jednu čtvrtinu pražského domácího produktu. Recese tam stlačila ceny za pokoje i v luxusních pěti- a čtyř- hvězdičkových hotelech. V nich se ubytovává většina zahraničních turistů, které hlavní město navštíví.

Nedávná čísla Českého statistického úřadu naznačují, že luxusním hotelům začalo v roce 2010 zvonit na lepší časy. Počet ubytovaných hostů se totiž v 5* a 4* hotelech za tři kvartály loňského roku meziročně zvýšil téměř o 15 procent. Potvrzují to i zkušenosti hoteliérů, které iDNES.cz nasbíral.

True

Posun nastal počátkem roku i v Praze. Podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací České republiky Václava Stárka byla obsazenost pražských hotelů v prvních týdnech letošního roku o více než 6 procent vyšší než ve stejném období vloni. Hoteliéři tak mohli zvýšit ceny v průměru o dvě procenta. Za jednu noc v pražském 4* hotelu návštěvník průměrně zaplatí 1 685 Kč, v 5* hotelu potom 2 780 Kč.

"Mírné zlepšení, které jsme na přelomu roku zaznamenali, je stále neuspokojivé v porovnání s vývojem v některých turisticky atraktivních měst v Evropě," mírní optimismus Stárek. Podle něj je výše cen za ubytování v Praze dlouhodobým problémem, který nezpůsobila jen recese, ale i nárůst ubytovacích kapacit v hlavním městě.

Jeho slova potvrzuje mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. "Investoři či provozovatelé ubytovacích zařízení vůbec nereflektují stav trhu, kdy nám v krizi zásadně poklesl počet zahraničních turistů, přičemž počet ubytovacích zařízení naopak vzrostl," uvedl Okamura.

True

Ubytovacích zařízení zkrátka v Praze vyrostlo jako hub po dešti. Především ty, které stojí na periferii, však nechce nikdo sklízet. Proto drží své ceny dole a ruce tak svazují zavedeným hotelům v centru města.

Záleží na každém zařízení, jak dokáže v ostré konkurenci obstát. "Loni byly ceny nízké, letos naopak jsme zaznamenali jejich mírný nárůst odhadem o 10 až 15 procent," hlásí z 4* hotelu Antik v centru Prahy. "S cenami musíme jít dolů, protože nám počátkem roku odjeli hosté z Ruska, ti tráví ve městě 5 až 6 nocí. Místo nich nemáme náhradu," říká Tomáš Startl, manažer 4* hotelu Perla nedaleko Václavského náměstí.

Startl upozorňuje na další problém, který hoteliérům "pije krev". Podle něj tráví hosté v hotelech stále menší počet nocí. "Zkracování délky pobytu se promítá do našich tržeb, ty jsou za loňský rok nižší i když jsme ubytovali větší počet hostů", posteskl si ředitel hotelu Černý Slon Jiří Pávek.

Ze současné situace mohou na rozdíl od majitelů a provozovatelů hotelů těžit jejich hosté. Zdá se, že možnosti cenové konkurence hoteliéři téměř vyčerpali a na řadu by tak mohla přijít konkurence prostřednictvím zlepšování kvality nabízených služeb. Že jejich úroveň za evropskými standardy dlouhodobě zaostává, je obecně známou skutečností.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.