Potíže s odbytem hlásí hlavně výrobci lyží a jejich prodejci. "Máme odběratele, kteří už chtějí s prodejem lyží skončit, protože druhý rok za sebou přišli na mizinu. Pokud bude ještě další rok taková zima, padne jich asi ještě více," tvrdí šéf českého zastoupení značky Blizzard Tomáš Sgalitzer.
Následující týdny jsou přitom pro výrobce lyží klíčové. Teď se rozhoduje o zakázkách na příští zimu a hlavní výroba pro sezonu 2008/2009 se rozběhne na jaře. Jenže obchody se ještě nezbavily loňských, či dokonce předloňských modelů.
Místo lyží hokejky nebo nábytek
"Je to ještě horší než loni," potvrzuje ředitel novoměstské společnosti Sporten Ján Hudák. Jeho firma už loni snížila výrobu téměř o polovinu a propustila kvůli tomu desítky lidí. Důvodem byly právě nižší objednávky.
Teď usilovně hledá další zakázky, které by zabránily dalšímu propadu. Kromě lyží zkouší i úplně jiný byznys, například výrobu hokejek nebo zahradní nábytek.
„Hledáme pro naše stroje a lidi i jiné využití než jen lyže,“ vysvětlil Hudák. Firmu, která vyrábí kromě své značky i lyže pro řadu jiných světových výrobců, navíc trápí silná koruna, většinu zboží totiž vyváží.
Podle Sgalitzera lidé letos nekupují hlavně levnější lyže. „Spousta zákazníků letos vypustila kvůli počasí jarní prázdniny, a lyže si proto nekoupili,“ vysvětlil Sgalitzer.
Viditelně se to projevilo i na výsledcích jednotlivých prodejen. "Více se nakupuje ve specializovaných odborných prodejnách, naopak se propadají velké řetězce," tvrdí Sgalitzer a dodává, že velkým obchodníkům naopak stoupá prodej doplňků.
"U lyží jsme zaznamenali hodně velký propad," potvrzuje jednatel Hervis Sport Luděk Semrád. Podle něj za to může i fakt, že poptávka se v Česku už značně nasytila a lidé tu nemění lyže tak často jako například v Rakousku.
Podle mluvčího Giga Sportu Davida Šedivého klesl letos zájem o snowboardové vybavení, naopak místo zimního vybavení lidé utratili více například za sportovní obuv.
Vlekaře zachránil technický sníh
Lepší výsledky, nikoliv však nadšení, hlásí provozovatelé lyžařských areálů. S výrobci a prodejci lyží se shodují v jednom: nelíbí se jim, že lidé podlehli pocitu, že kvůli teplu se lyžovat nedá.
Přitom díky umělému sněhu udržují areály připravené a ve většině se stále lyžuje. "Lidé nevyužívají dokonale podmínek, které na horách máme," uvedl šéf Svazu provozovatelů vleků a lanovek Jiří Bělunek.
Vlekaři si letos v porovnání s loňskou sezonou nestěžují – vleky se díky brzkému začátku zimy rozběhly už v listopadu. Navíc jim dostatek mrazivých dní a nocí umožnil průběžně zasněžovat.
Spousta areálů proto dnes vypadá značně absurdně – úplně holé louky přetínají bílé pruhy sjezdovek. "Sezona je určitě lepší než ta minulá," tvrdí Bělunek. Svaz podle něj nebude podobně jako loni iniciovat žádná jednání o podpoře státu pro případ špatné zimy.
Zasněžování je letos výhodný byznys
Druhá teplá zima ukázala, že areály bez zasněžování nemají příliš šanci přežít. To nahrává především prodejcům sněžných děl, kteří hlásí rekordní rok.
"Tlak na zasněžování rok od roku roste," říká Martin Petrásek ze společnosti Snowmakers. Jen na technický sníh však vlekaři spoléhat nemohou: pro jeho výrobu potřebují teplotu pod bodem mrazu. I když již existují technologie, které umožňují vyrábět sníh i za teplot nad bodem mrazu, taková výroba se už prodraží.
Ani "klasická“ děla přitom nejsou levnou záležitostí, jejich cena se pohybuje mezi pěti sty až osmi sty tisíci korunami.
"Hlavním problémem jsou rozvody vody, dostat vodu na kopec je nejhorší," dodal Petrásek. Podle odhadů prodejců zasněžovací techniky tuzemské hory zasněžuje již přes tisíc různých typů sněhových děl či tyčí.
"Ještě u nás nejsou zdaleka tak rozšířené jako třeba v Alpách, mohl by jich tu být klidně dvojnásobek," podotkl Jan Audrlický ze společnosti Audry CZ, která sněžná děla prodává.