"Stávka byla zahájena v pátek 1. února ve tři hodiny ráno a skončila ten samý den v poledne. Obnovena byla znovu v pondělí 4. února a ukončena až dnes," řekla iDNES.cz Markéta Krausová z tiskového oddělení Českých drah.
V průběhu stávky končily všechny spoje EuroCity a InterCity na hranicích mezi Slovenskem a Maďarskem. Omezení se dotkla i Českých drah.
"Některé soupravy zůstaly v Maďarsku, protože nebyly puštěny přes hranice. Tyto soupravy jsme se pak snažily nahrazovat jinými tak, aby byla zajištěna pravidelná doprava," dodala Krausová.
Stávku organizovala odborová organizace VDSZSZ, která z železničářů sdružuje hlavně výpravčí a průvodčí. Železničáři požadují zvýšení mezd o deset procent se zpětnou platností od loňského července, vláda ale nabízí jen 6,9 procenta, což údajně kryje jen reálné snížení mezd v důsledku daňové reformy.
Železničáři chtějí také jednorázovou částku 250 tisíc forintů (asi 25 tisíc korun), která má představovat jejich podíl na příjmech z prodeje divize nákladní dopravy MÁV Cargo.
VDSZSZ od loňského října uspořádal již několik krátkých stávek, jimiž kromě mzdových požadavků protestuje nejen proti rušení řady tratí, ale i proti částečné privatizaci zdravotnického systému.
Maďarská vláda prodala nákladní divizi MÁV Cargo konsorciu několika firem, včetně Rail Cargo Austria, která je součástí rakouské státní společnosti ÖBB. Ta zajišťuje železniční dopravu. Součástí konsorcia je i maďarsko-rakouská železniční společnost GySEV. Konsorcium zaplatilo za MÁV Cargo 102,5 miliardy forintů (asi 10,3 miliardy korun), napsala ČTK.