Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Značce Made in EU svět věří. Nejlepší pověst mají výrobky z Německa

  10:00aktualizováno  10:00
Přestože na někoho může nálepka „Made in EU“ působit poněkud podezřele, protože není jasné, odkud přesně výrobek pochází, ve světě tuto nejasnost zřejmě neřeší. Aktuální průzkum společnosti Statista totiž ukázal, že značka „Made in EU“ je třetí nejuznávanější na světě. Nejlépe si stojí výrobky z Německa.
Věci pocházející z Německa se těší největší důvěře na světě.

Věci pocházející z Německa se těší největší důvěře na světě. | foto: Profimedia.cz

Doposud se mělo za to, že slovní spojení „Vyrobeno v Evropské unii“ na potravinách či výrobcích zákazníky spíše odrazuje. Obecná celounijní deklarace totiž na někoho může působit dojmem, že se výrobci ze země s ne příliš dobrou pověstí snaží skrýt za celé společenství. Renomovaný výrobce by se přece netajil vlastní zemí.

Aktuální průzkum společnosti Statista mezi 43 tisíci spotřebiteli z 52 zemí však ukazuje, že si značka „Made in EU“ dokázala za čtrnáct let své existence vydobýt ve světě docela solidní renomé. V žebříčku Made-in-Country-Index obsadila třetí pozici hned za produkty z Německa a Švýcarska.

Nejuznávanější „made in“ světa

1. Německo

2. Švýcarsko

3. Evropská unie

4. Velká Británie

5. Švédsko

„Tomuto v roce 2003 z popudu Evropské komise etablovanému označení je často vytýkáno, že je využíváno zeměmi s méně pozitivní reputací k zatraktivnění svých produktů na mezinárodním trhu. Ve skutečnosti to však „Made in EU“ dotáhlo na třetí místo světového žebříčku. Vyrobeno v Evropské unii tedy není vnímáno jako úmyslné zhodnocení, ale znamená krátké tranzitní vzdálenosti, férové pracovní podmínky a samozřejmě vysokou kvalitu,“ komentoval výsledky Nicolas Loose, šéf výzkumu společnosti Statista.

Vítězné Německo je vnímáno jako nejdůvěryhodnější producent v hned v několika evropských a arabských zemích, ale také v Keni, Peru, Jižní Koreji či Pákistánu. EU jako celek to na absolutní jedničku dotáhla pouze v Alžírsku, v řadě dalších států však Unie obsadila druhou či třetí pozici. Kromě Německa dokázaly mimo svou vlast ve více zemích zabodovat už jen Japonsko a USA.

Čechů se nikdo neptal

Značka Made in Czech Republic mezi 49 hodnocenými nebyla a autoři výzkumu se Čechů ani neptali, jak si u nich stojí ostatní značky. Do první desítky se vedle zmiňovaných dostala ještě Velká Británie, Švédsko, Kanada, Itálie, Japonsko, Francie a USA. Naopak na posledním příčce skončily produkty z Číny.

Důvěryhodnost značek

MAPA: Jaká „Made in“ značka je v různých zemích nejuznávanější.

Autoři studie však upozorňují, že každá země má svá specifika a přednosti. Ačkoliv Čína skončila poslední, výrobky s označením Made in China jsou vnímány jako skvělý kompromis mezi cenou a výkonem.

Druhé Švýcarsko je sice symbolem absolutního luxusu, avšak pro většinu spotřebitelů nedosažitelného. Itálie se pak v hlavách dotazovaných rovná především skvělý a jedinečný design, Japonsko nejpokrokovější technologie a Kanada udržitelnost a férová produkce.

V některých případech sehrály v hodnocení spotřebitelů roli i politické aspekty. Reputaci produktů tedy ovlivnilo i to, jak se chovají nejvyšší představitelé jednotlivých zemí. „Negativní změny u USA, Turecka a Řecka mluví jasně,“ uvedl Loose. Vedle jmenovaných se vnímání značky státu za posledních dvanáct měsíců nejvíce zhoršilo ještě u Íránu, Izraele, Ukrajiny, Mexika, Jihoafrické republiky, Bangladéše a Ruska. Nejvíce se naopak zlepšuje pověst výrobků z Japonska, Kanady, Austrálie či skandinávských zemí.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Během třiceti let se utopíme v odpadcích, varuje Světová banka

Ilustrační snímek

Pokud nedojde k okamžité nápravě, do roku 2050 bude svět ročně produkovat o 70 procent více odpadu. V nejnovější studii...

Prezident Indonésie vyrazil do boje s palmovým olejem, zastavil vznik plantáží

NÁBOŽENSTVÍ. Buddhističtí mniši přecházejí přes palmové pole. Novic vlevo nese...

Indonéský prezident Joko Widodo podepsal moratorium týkající se vzniku nových palmových plantáží - v následujících...

Plynovod na dně Baltského moře rozděluje svět. Pro Česko je však přínosem

Loď Solitaire sloužící k pokládání potrubí na mořské dno.

Jde o jednu z nejostřeji sledovaných staveb v Evropě. Přes dvanáct set kilometrů dlouhý plynovod Nord Stream 2 na dně...



Najdete na iDNES.cz