Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Značce Made in EU svět věří. Nejlepší pověst mají výrobky z Německa

  10:00aktualizováno  10:00
Přestože na někoho může nálepka „Made in EU“ působit poněkud podezřele, protože není jasné, odkud přesně výrobek pochází, ve světě tuto nejasnost zřejmě neřeší. Aktuální průzkum společnosti Statista totiž ukázal, že značka „Made in EU“ je třetí nejuznávanější na světě. Nejlépe si stojí výrobky z Německa.
Věci pocházející z Německa se těší největší důvěře na světě.

Věci pocházející z Německa se těší největší důvěře na světě. | foto: Profimedia.cz

Doposud se mělo za to, že slovní spojení „Vyrobeno v Evropské unii“ na potravinách či výrobcích zákazníky spíše odrazuje. Obecná celounijní deklarace totiž na někoho může působit dojmem, že se výrobci ze země s ne příliš dobrou pověstí snaží skrýt za celé společenství. Renomovaný výrobce by se přece netajil vlastní zemí.

Aktuální průzkum společnosti Statista mezi 43 tisíci spotřebiteli z 52 zemí však ukazuje, že si značka „Made in EU“ dokázala za čtrnáct let své existence vydobýt ve světě docela solidní renomé. V žebříčku Made-in-Country-Index obsadila třetí pozici hned za produkty z Německa a Švýcarska.

Nejuznávanější „made in“ světa

1. Německo

2. Švýcarsko

3. Evropská unie

4. Velká Británie

5. Švédsko

„Tomuto v roce 2003 z popudu Evropské komise etablovanému označení je často vytýkáno, že je využíváno zeměmi s méně pozitivní reputací k zatraktivnění svých produktů na mezinárodním trhu. Ve skutečnosti to však „Made in EU“ dotáhlo na třetí místo světového žebříčku. Vyrobeno v Evropské unii tedy není vnímáno jako úmyslné zhodnocení, ale znamená krátké tranzitní vzdálenosti, férové pracovní podmínky a samozřejmě vysokou kvalitu,“ komentoval výsledky Nicolas Loose, šéf výzkumu společnosti Statista.

Vítězné Německo je vnímáno jako nejdůvěryhodnější producent v hned v několika evropských a arabských zemích, ale také v Keni, Peru, Jižní Koreji či Pákistánu. EU jako celek to na absolutní jedničku dotáhla pouze v Alžírsku, v řadě dalších států však Unie obsadila druhou či třetí pozici. Kromě Německa dokázaly mimo svou vlast ve více zemích zabodovat už jen Japonsko a USA.

Čechů se nikdo neptal

Značka Made in Czech Republic mezi 49 hodnocenými nebyla a autoři výzkumu se Čechů ani neptali, jak si u nich stojí ostatní značky. Do první desítky se vedle zmiňovaných dostala ještě Velká Británie, Švédsko, Kanada, Itálie, Japonsko, Francie a USA. Naopak na posledním příčce skončily produkty z Číny.

Důvěryhodnost značek

MAPA: Jaká „Made in“ značka je v různých zemích nejuznávanější.

Autoři studie však upozorňují, že každá země má svá specifika a přednosti. Ačkoliv Čína skončila poslední, výrobky s označením Made in China jsou vnímány jako skvělý kompromis mezi cenou a výkonem.

Druhé Švýcarsko je sice symbolem absolutního luxusu, avšak pro většinu spotřebitelů nedosažitelného. Itálie se pak v hlavách dotazovaných rovná především skvělý a jedinečný design, Japonsko nejpokrokovější technologie a Kanada udržitelnost a férová produkce.

V některých případech sehrály v hodnocení spotřebitelů roli i politické aspekty. Reputaci produktů tedy ovlivnilo i to, jak se chovají nejvyšší představitelé jednotlivých zemí. „Negativní změny u USA, Turecka a Řecka mluví jasně,“ uvedl Loose. Vedle jmenovaných se vnímání značky státu za posledních dvanáct měsíců nejvíce zhoršilo ještě u Íránu, Izraele, Ukrajiny, Mexika, Jihoafrické republiky, Bangladéše a Ruska. Nejvíce se naopak zlepšuje pověst výrobků z Japonska, Kanady, Austrálie či skandinávských zemí.

Autoři: ,



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Daňový balíček nové ministryně za 28 miliard. Nastává čas splnit sliby

(Ilustrační snímek)

Ministerstvo financí připravilo přilepšení, které potěší většinu daňových poplatníků. Spolu se zrušením superhrubé mzdy...

Další z rubriky

Tištěné noviny mohou do deseti let zmizet, tvrdí šéf The New York Times

New York Times, USA

Za deset let by mohla digitální platforma plně nahradit tištěnou verzi, naznačil ředitel The New York Times (NYT) Mark...

Bez práce a vyhlídky žádné. Bída je nejvíce cítit ve Venezuele

Venezuelská vláda nařídila snížit ceny některých druhů potravin, v Caracasu se...

Nejbídnějšími ekonomikami světa jsou Venezuela a Jihoafrická republika, naopak nejlépe jsou na tom Thajsko, Singapur či...

Česko by z Kellnerova jmění vyžilo padesát dní, USA z Bezosova jen pět

Podnikatel Petr Kellner na ekonomickém fóru na Žofíně, kam zavítal i prezident...

Jak dlouho by vydrželi nejbohatší lidé světa financovat svoje země? Nejzámožnější Číňan a Američan jen několik dní....

Najdete na iDNES.cz