Typově se jedná o takzvaný maglev – vlak, který díky odpudivé síle magnetického pole levituje nad kolejemi. Jeho vývoj trval firmě CRRC podle televize CNN přes tři roky. Teď ji čeká výstavba testovacího areálu a speciální továrny. Obojí by mělo být dokončeno v druhé polovině tohoto roku.
Podle čínské státní agentury Xinhua se jedná o velký průlom v oblasti čínské železniční sítě. „Představte si cestu z Pekingu do Šanghaje,“ citovala CNN prohlášení šéfa výzkumníků společnosti, Ting San-sana. „Když započteme i přípravu na cestu, trvá letadlem 4,5 hodiny a rychlovlakem 5,5 hodiny. Díky tomuto maglevu by se zkrátila na 3,5 hodiny,“ dodal.
Čínský maglev není prvním asijským vlakem tohoto typu, který zaútočil na hranici 600 km/h. Světový rekord momentálně drží prototyp maglevu firmy Japan Railway, který v květnu 2015 dosáhl rychlosti 603 kilometrů v hodině.
Technologie magnetické levitace je prozatím jediný způsob, kterým jsou vlaky schopné dosáhnout takto vysokých rychlostí. Nejrychlejší „tradiční“ rychlovlaky jezdí na tratích rychlostmi kolem 350 km/h. V Japonsku se pak před dvěma týdny začal testovat prototyp vlaku s maximální rychlostí 400 kilometrů v hodině, který by měl po síti železnic Šinkanzen jezdit rychlostí 360 km/h (více zde).
Japonsko je prozatím pro Čínu v této oblasti největším konkurentem. Podle listu China Daily mezi nimi v posledních letech panuje i velká rivalita. Japonské firmy totiž začaly s těmi čínskými soutěžit o zakázky například v Indii, Thajsku či Indonésii.