Magnet-Camif je neseriózní zásilková služba

  • 8
Úroveň dříve seriózních katalogů pardubické zásilkové služby Magnet­Camif, které byly ještě před pár lety podle testů MF DNES srovnatelné s ostatními velkými zásilkovými firmami, se letos přiblížila bahnitému dnu polopravd a lží v rybníku tohoto podnikání.

Jako štiky se tam již léta pohybují takové ryby, jako například Royal Expres nebo jeho předchůdce, International Direct Marketing. IDM před pár lety inkasoval od České obchodní inspekce dvě půlmilionové pokuty za klamavou reklamu.

V čem je zakopaný pes? Magnet­-Camif každému zákazníkovi tvrdí, že vyhrává supercenu. "Je to jisté, obdržíte cenu ve slosování TV, Video, Komfort," píše osobní dopis se svým podpisem každému klientovi Jean-Pierre Hansen, ředitel Magnetu-Camif. Vyjmenovává přitom jako ceny televizor, videorekordér, mikrovlnnou troubu, porcelánový servis a stereosoupravu.

Háček je v tom, že jen pozorný čtenář malých písmenek na druhé straně dopisu se dozví, že se bude losovat vždy jen o jednu z těchto věcí a že pod pojmem souprava stereo CD+MC se skrývá jedno cédéčko a jedna kazeta s vážnou hudbou. Ty získá naprostá většina z těch, kteří uvěřili, že dostanou nějakou domácí elektroniku.

"Hry, které ukrývají nějakou logickou kličku, a tím mají zákazníky pobavit, jsou strategií našeho zahraničního vlastníka," tvrdila vloni v souvislosti s podobnými akcemi tisková mluvčí Magnetu­Camif Lada Kršková.

Podobně jako ředitel Hansen se podepisuje pod dopisy firmy Royal Expres i D. Andres: "V naší pořádané hře o ceny vyhrává pan (...) částku 1 000 000,00 Kč." V přiložených letácích se ovšem ze svého slibu vykrucuje a jde mu jen o to, aby si zákazníci objednali něco z jeho katalogu předražených domácích potřeb.

Takové podrazy na spotřebitele jsou podle Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu neetické. "Podnikatelé musí jasným a precizním způsobem prezentovat veškeré podmínky týkající se takovýchto akcí," zní jeden z bodů etického kodexu převzatého od obdobných zahraničních organizací.

Magnet­-Camif ani Royal Expres však nejsou členy asociace, a tak proti nim neexistuje jiná obrana než jejich katalogy rovnou ze schránky házet do koše. Se žádostí o nápravu neetických praktik se totiž mohou na asociaci obracet jen zákazníci členských firem, mezi nimiž jsou například Česká pošta, Neckermann, Quelle a Reader's Digest Výběr.

Magnet-­Camif byl až do roku 1998 členem Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu. “Firma naše sdružení sama opustila, ale bylo to o prsa - stejně bychom ji o pár dní později vyloučili," uvádí ředitel asociace Pavel Dolanský. "Už tehdy totiž nedodržovala ustanovení etického kodexu o nabídkách klientům." Podle něj Magnet­-Camif nereagoval na výhrady asociace k takové praxi, a proto se její členové shodli, že své jméno nebudou spojovat s morálně spornou firmou. Ta byla přitom do asociace přijata na základě skutečnosti, že Camif je ve Francii zaběhnutá zásilková služba. "Na francouzském velvyslanectví potvrdili, že takové jednání by si v západní Evropě Camif dovolit nemohl," dodává Dolanský. Magnet­-Camif se však na své vystoupení z asociace dívá jinak. "Naše společnost nesouhlasila s tehdejším sloučením Sdružení zásilkových obchodních domů se společností Marketing Direct," uvádí tisková mluvčí Lada Kršková.