Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Majitel Electro Worldu: Většina lidí nakupuje elektroniku v obchodech

  11:44
Kamenné obchody s elektronikou internetové konkurenci přežijí, pokud se z nich stanou naučná "hřiště". Tedy místa, kde si bude zákazník moct výrobek osahat i vyzkoušet. Myslí si to John Browett, šéf britské společnosti DSGi, které patří řetězec Electro World.

Obchod musí být takové hřiště, kde lidé dostanou vše potřebné, radu, servis, příslušenství, a vše si sami osahají. Ilustrační foto

Kromě toho DSGi vlastní také internetový obchod Pixmania.com nebo kamenné řetězce PC World a PC City. Působí v 28 zemích a má přes 1 300 obchodů.

Jaká je budoucnost klasických kamenných obchodů v konkurenci s internetovými prodejci?
Věříme, že vítězem bude jen ten, který bude kombinovat více prodejních kanálů, tedy klasické obchody i internet. Co se týče klasických obchodů, je jejich výhoda, že v nich musí být možné si všechno vyzkoušet, osahat, nechat si vysvětlit. Právě takový koncept teď zavádíme – vysvětlit rozdíly mezi formáty obrazovek či rozdíly mezi pračkami. Na internetu se jen těžko dozvíte, proč mají dva podobné modely tak různou cenu. Obchod musí být takové hřiště, kde lidé dostanou vše potřebné, radu, servis, příslušenství, a vše si sami osahají.

Nehrozí ale to, že se k vám lidé přijdou pouze informovat, ale nakonec nakoupí levněji na síti?
Předně do obchodů dáváme zboží, které na webu často není, také často přicházíme s akčními cenami, u nichž by nebyla úspora na webu tak velká. Navíc si myslím, že oproti e-shopům stále ještě vedeme, co do servisu a reklamačních procesů.

Máte tedy v plánu předělat všechny prodejny v Česku na tato osahávací hřiště, jako máte v Electro Worldu v Čestlicích u Prahy?
Ano, určitě všechny, a to v co nejkratším čase, co to půjde. Zatím však nedokážu říct kdy. Bude záležet, jak si povede tento první obchod. Pak uvidíme, které další přijdou na řadu. Ale máme 1 300 prodejen, tak to bude pár let trvat. V Británii do tří let bude takto předěláno 90 procent všech obchodů.

Jak si zatím vedou vaše takto předělané prodejny? Opravdu na to lidé slyší?
Řadu už jich máme v Británii, Itálii, Skandinávii, Řecku a Turecku. Zatím jme spokojeni. Nový koncept se projevil nárůstem tržeb asi o 20 až 30 procent.

Vlastníte také elektronický obchod Pixmania. Nelezou si tak vaše obchody navzájem do zelí? Neutíká byznys i v rámci vaší společnosti na web na úkor běžných prodejen?
Ne tak docela. Zákazníci se jednoduše dělí do různých skupin. Stále většina lidí chodí po obchodech, tam si věc koupí a odnesou domů. Druhá, menší skupina pak za nákupy nerada vychází z domu nebo na to prostě nemá čas nebo je opravdu extrémně citlivá na cenu. Ano, pro tyto lidi je internet jedničkou. Ale dlouhodobě je to 15 až 20 procent lidí na trhu. Máme Pixmanii proto, že chceme fungovat pro obě tyto skupiny. Oba tyto obchody se doplňují, nikoliv vylučují.

JOHN BROWETT (45)

V roce 2007 nastoupil do DSG International, majitele sítě Electroworld, jako generální ředitel. Předtím pracoval jako ředitel rozvoje britského Tesca. Do roku 2004 pracoval jako CEO pro jeho internetový obchod Tesco.com. Než nastoupil v roce 1998 do britského řetězce, pracoval v poradenské společnosti Boston Consulting Group. Vystudoval přírodní vědy na univerzitě v Cambridge a titul MBA získal na pensylvánské Wharton Business School.

Kde jste zaznamenali největší propad trhu s elektronikou?
Největší dopad krize byl tam, kde byla největší bublina v realitách. V Česku to není tak hrozné jako třeba ve Španělsku, Irsku. Británie si vede docela rozumně, ale je to o něco horší než třeba ve Francii či Německu.

Máte i trhy, kde naopak lidé za elektroniku utrácejí i během recese?
Nejvíce ve Skandinávii. Je to dané asi počasím, lidé hodně času tráví zavření doma. Také je tradičně jedním z nejrozvinutějších trhů s obchodem na internetu. Je ale poměrně zajímavé, že právě tam tržby našich nových kamenných obchodů rostou nejvíce, více než naše internetové tržby.

Ale není třeba právě v Česku zakořeněna orientace na cenu více než ve Skandinávii?
To je zajímavá a klíčová otázka. My ale vnímáme, že právě ona bohatší skupina zákazníků, tedy lidé, kteří mají dobrá místa, slušně vydělávají, pracují pro nadnárodní firmy, to jsou ti, kteří táhnou tento byznys. To jsou ti, kteří jsou ochotni za televizi zaplatit tisíc eur. Právě pro tyhle lidi stavíme prodejny, protože oni nechtějí a nemusí srovnávat ceny na internetu. Chtějí hlavně výběr, exkluzivní zboží, špičkový servis, kvalitní služby. To jsou pro nás ti nejziskovější zákazníci. To je důvod, proč to v našem byznysu funguje trošičku jinak než třeba u potravin. Tamjsou velice populární diskonty, protože potraviny kupují všichni a většina lidí hledá cenu. Ten, koho zajímá jenom cena, v obchodech s elektronikou nenakupuje.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Home Credit opouští další asijskou zemi, prodá svou indickou divizi

10. května 2024  18:15

Finanční společnost Home Credit, která je součástí skupiny PPF, se stahuje z další asijské země....

Překládky ruského LNG v Evropě by měly skončit, EU chystá další sankce

10. května 2024

Nový balík protiruských sankcí by měl zahrnovat i ruský zkapalněný plyn LNG. Na rozdíl od uhlí a...

Zájem o letenky do USA stoupl. Je to pro nás důležitý trh, hlásí Ruzyně

10. května 2024  15:51

Češi měli letos v únoru a březnu vyšší zájem o letenky do měst v Severní Americe než ve stejném...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...