Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Majitel Electro Worldu: Většina lidí nakupuje elektroniku v obchodech

  11:44aktualizováno  11:44
Kamenné obchody s elektronikou internetové konkurenci přežijí, pokud se z nich stanou naučná "hřiště". Tedy místa, kde si bude zákazník moct výrobek osahat i vyzkoušet. Myslí si to John Browett, šéf britské společnosti DSGi, které patří řetězec Electro World.

Obchod musí být takové hřiště, kde lidé dostanou vše potřebné, radu, servis, příslušenství, a vše si sami osahají. Ilustrační foto

Kromě toho DSGi vlastní také internetový obchod Pixmania.com nebo kamenné řetězce PC World a PC City. Působí v 28 zemích a má přes 1 300 obchodů.

Jaká je budoucnost klasických kamenných obchodů v konkurenci s internetovými prodejci?
Věříme, že vítězem bude jen ten, který bude kombinovat více prodejních kanálů, tedy klasické obchody i internet. Co se týče klasických obchodů, je jejich výhoda, že v nich musí být možné si všechno vyzkoušet, osahat, nechat si vysvětlit. Právě takový koncept teď zavádíme – vysvětlit rozdíly mezi formáty obrazovek či rozdíly mezi pračkami. Na internetu se jen těžko dozvíte, proč mají dva podobné modely tak různou cenu. Obchod musí být takové hřiště, kde lidé dostanou vše potřebné, radu, servis, příslušenství, a vše si sami osahají.

Nehrozí ale to, že se k vám lidé přijdou pouze informovat, ale nakonec nakoupí levněji na síti?
Předně do obchodů dáváme zboží, které na webu často není, také často přicházíme s akčními cenami, u nichž by nebyla úspora na webu tak velká. Navíc si myslím, že oproti e-shopům stále ještě vedeme, co do servisu a reklamačních procesů.

Máte tedy v plánu předělat všechny prodejny v Česku na tato osahávací hřiště, jako máte v Electro Worldu v Čestlicích u Prahy?
Ano, určitě všechny, a to v co nejkratším čase, co to půjde. Zatím však nedokážu říct kdy. Bude záležet, jak si povede tento první obchod. Pak uvidíme, které další přijdou na řadu. Ale máme 1 300 prodejen, tak to bude pár let trvat. V Británii do tří let bude takto předěláno 90 procent všech obchodů.

Jak si zatím vedou vaše takto předělané prodejny? Opravdu na to lidé slyší?
Řadu už jich máme v Británii, Itálii, Skandinávii, Řecku a Turecku. Zatím jme spokojeni. Nový koncept se projevil nárůstem tržeb asi o 20 až 30 procent.

Vlastníte také elektronický obchod Pixmania. Nelezou si tak vaše obchody navzájem do zelí? Neutíká byznys i v rámci vaší společnosti na web na úkor běžných prodejen?
Ne tak docela. Zákazníci se jednoduše dělí do různých skupin. Stále většina lidí chodí po obchodech, tam si věc koupí a odnesou domů. Druhá, menší skupina pak za nákupy nerada vychází z domu nebo na to prostě nemá čas nebo je opravdu extrémně citlivá na cenu. Ano, pro tyto lidi je internet jedničkou. Ale dlouhodobě je to 15 až 20 procent lidí na trhu. Máme Pixmanii proto, že chceme fungovat pro obě tyto skupiny. Oba tyto obchody se doplňují, nikoliv vylučují.

JOHN BROWETT (45)

V roce 2007 nastoupil do DSG International, majitele sítě Electroworld, jako generální ředitel. Předtím pracoval jako ředitel rozvoje britského Tesca. Do roku 2004 pracoval jako CEO pro jeho internetový obchod Tesco.com. Než nastoupil v roce 1998 do britského řetězce, pracoval v poradenské společnosti Boston Consulting Group. Vystudoval přírodní vědy na univerzitě v Cambridge a titul MBA získal na pensylvánské Wharton Business School.

Kde jste zaznamenali největší propad trhu s elektronikou?
Největší dopad krize byl tam, kde byla největší bublina v realitách. V Česku to není tak hrozné jako třeba ve Španělsku, Irsku. Británie si vede docela rozumně, ale je to o něco horší než třeba ve Francii či Německu.

Máte i trhy, kde naopak lidé za elektroniku utrácejí i během recese?
Nejvíce ve Skandinávii. Je to dané asi počasím, lidé hodně času tráví zavření doma. Také je tradičně jedním z nejrozvinutějších trhů s obchodem na internetu. Je ale poměrně zajímavé, že právě tam tržby našich nových kamenných obchodů rostou nejvíce, více než naše internetové tržby.

Ale není třeba právě v Česku zakořeněna orientace na cenu více než ve Skandinávii?
To je zajímavá a klíčová otázka. My ale vnímáme, že právě ona bohatší skupina zákazníků, tedy lidé, kteří mají dobrá místa, slušně vydělávají, pracují pro nadnárodní firmy, to jsou ti, kteří táhnou tento byznys. To jsou ti, kteří jsou ochotni za televizi zaplatit tisíc eur. Právě pro tyhle lidi stavíme prodejny, protože oni nechtějí a nemusí srovnávat ceny na internetu. Chtějí hlavně výběr, exkluzivní zboží, špičkový servis, kvalitní služby. To jsou pro nás ti nejziskovější zákazníci. To je důvod, proč to v našem byznysu funguje trošičku jinak než třeba u potravin. Tamjsou velice populární diskonty, protože potraviny kupují všichni a většina lidí hledá cenu. Ten, koho zajímá jenom cena, v obchodech s elektronikou nenakupuje.



Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Další z rubriky

Konec sporu United Bakeries s Agrofertem. Pekárny se vzdaly

Těmito velkými dodávkami rozváží United Bakeries pečivo každé ráno.

Pekárny United Bakeries definitivně vzdaly boj o stomilionovou zálohu na chystané spojení s Agrofertem. Tu mu nyní musí...

Kdo vyplatí Muskův převod Tesly? Mluví se o Saúdské Arábii

Šéf automobilky Tesla Elon Musk.

Šéf automobilky Tesla Elon Musk uvolnil dodatečné informace o převedení Tesly do soukromých rukou. V pondělí na svém...

Nemailujte a nepracujte v noci, radí Amazon svým zaměstnancům

Ilustrační snímek

Šéf indického Amazonu má pro své lidi převratnou radu: odhlaste se z pracovního účtu a začněte žít. Amit Agarwal svým...

Najdete na iDNES.cz