Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Oblečení od H&M zaplavilo svět, synovi zakladatele vydělává miliardy

  17:40aktualizováno  17:40
Řetězec H&M představuje ve světě módního oblečení totéž, co švédská IKEA znamená ve světě nábytku. Loni utržil 22,5 miliardy dolarů a vydělal 2,5 miliardy korun. Syn zakladatele H&M Stefan Persson je díky tomu v žebříčku světových miliardářů časopisu Forbes situován na 28 místě a 21 miliardami dolarů je také nejbohatším Švédem.

Majitel módního řetězce H&M Stefan Persson | foto: Profimedia.cz

Zakladatel řetězce EhrlingPersson začal kariéru tím, že do stockholmských restaurací rozvážel na kole sýr - výrobek svého otce. Při pobytu ve Spojených státech ho zaujal úspěch obchodních domů, například Macy’s. Po návratu domů založil malý řetězec s výhradně dámským oblečením Hennes, což ve švédštině znamená „její“.

Později Persson přikoupil obchod s mysliveckým zbožím a zbraněmi Mauritz Widforss, k jehož sortimentu patřilo také pánské oblečení. Firmu pojmenoval Hennes & Mauritz, zkratka H&M se začala oficiálně používat až v roce 1998.

Persson se zaměřil na tři věci: prodat hodně, rychle a levně. Málo zalidněné Švédsko však obratnému podnikateli přestalo stačit - expandoval do sousedního Norska a Dánska. V roce 1974 vstoupila firma H&M na burzu. V polovině sedmdesátých let v Londýně otevřel první zahraniční pobočku. Začátky tam byly obtížné - Stefan Persson v několika rozhovorech vzpomínal, jak před novým obchodem marně lákal potenciální zákazníky na vinylové desky skupiny ABBA, přidávané zdarma k nákupu. Syn řetězec od otce převzal v roce 1982.

O dvě desetiletí později už byla situace docela jiná. V roce 2000 otevřela první americká prodejna s červenými iniciálami H&M na Manhattanu. Úspěch byl obrovský - před obchodem se vytvořily dlouhé fronty a zboží se muselo doplňovat každou hodinu.

Mekka levné módy

Heslem firmy je šít „levně a přitom šik“ a hodně peněz vráží do marketingu. Módní kolekce H&M se často obměňují, každý týden dorazí na pulty prodejen nové kousky. Návrháři se inspirují tím, co „letí“ na světových molech a během několika týdnů převedou novinky do repertoáru společnosti za přijatelné ceny.

Reklamní kampaně se objevují i v luxusních módních časopisech, jako je Elle či Harper’s Bazaar, hned vedle vizuálů od Gucciho či LouiseVuittona.

Staví na spolupráci se známými návrháři, jako je Karl Lagerfeld či Stella McCartneyová, či se zpěvačkou Madonnou a fotbalistou Davidem Beckhamem. V kampaních sází na topmodelky a celebrity, v minulosti firmu propagovali například Naomi Campbellová, Cindy Crawfordová, Kylie Minogueová či rodina Micka Jaggera.

Za marketingovým pozlátkem se ovšem skrývá nadmíru přísná a hospodárná společnost: její manažeři nelétají v business class a služební mobily ještě donedávna dostávali jen klíčoví pracovníci.

Zara, C&A, Benetton, Gap - hlavní konkurenti

Hlavními konkurenty jsou španělský Inditex (síť Zara) miliardáře Amancia Ortegy, italský Benetton patřícího rodině Luciana Benettona a belgický řetězec C&A potomka zakladatelů Lucase Brenninkmeijera či americký módní řetězec Gap.Ti všichni mají podobný podnikatelský model jako řetězec H&M, který do značné míry kreativně napodobili.

Kromě oblečení nabízí H&M módní doplňky, kosmetiku, obuv a bytové doplňky. Vlastní obchody pod značkami H&M, H&M Home, COS, Monki, Weekday, Cheap Monday a „& Other Stories“.

COS vznikl v roce 2007 a profiluje se jako řetězec s luxusní módou - nabízí minimalistické módní kousky z kvalitnějších materiálů. Má ve světě 116 obchodů a minulý týden otevřela také v Česku, na prestižní Pařížské ulici.

Dnes provozuje H&M celkem 3,5 tisíce obchodů v 55 zemích. Největší tržby dosahuje v Německu, odkud pochází zhruba pětina obratu a kde se řetězci posměšně přezdívá Hager und Mager, v překladu „chudý a nuzný“.

Zaměstnává 93 tisíc lidí. H&M nemá žádné vlastní továrny a šedesát procent oděvů si nechává šít v zemích s levnou pracovní silou. Cedulky na oděvech prozrazují, že pocházejí zejména z Bangladéše, Pákistánu, Číny a Turecka.

Odpůrce drog a realitní magnát

Persson je největším akcionářem firmy (28%), jeho otec Erling Persson řetězec založil v roce 1947 a zemřel v roce 2002. Stefan firmě šéfoval 16 let, v roce 1998 ji po něm převzal zástupce třetí generace Perssonů, syn Karl-Johan (40).

Fotogalerie

Stefan je zakládajícím členem Mentor Foundation, nadace bojující proti drogové závislosti mladých. Kvůli drogovému skandálu se firma v minulosti rozešla s britskou topmodelkou Kate Mossovou. Manekýnu novináři přistihli při konzumaci kokainu, její milionová smlouva pro H&M byla zrušena

Vedle řetězce buduje Stefan Persson také portfolio prémiových nemovitostí napříč Evropou. Jeho Ramsbury Property vlastní nejhýřivější nákupní oblasti v Evropě od londýnské Oxford Street po Via del Corso v Římě a Champs-Elysée v Paříži.

V jižní Anglii dokonce v roce 2009 koupil celou vesničku Linkenholt. Zalíbila se mu zřejmě na honu, který tam téhož roku absolvoval se švédským králem Karlem Gustavem a královnou Silvií. Miliardář rád lyžuje, hraje tenis a golf.

Autor:



Nejčtenější

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Pět mýtů o evidenci tržeb: A teď bude stát vědět, co nakupuji

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Tu účtenku si radši vezměte, nebo dostanete pokutu! A pokud se chcete zbavit konkurence, pošlete na ni kontrolu z...

Další z rubriky

Česko je zemí zaslíbenou nákupům potravin on-line. V Evropě je třetí

(Ilustrační snímek)

Prodeje potravin on-line jsou v Česku třetí nejvyšší v Evropě. Prodej na internetových obchodech dosáhl letos 2,5...

Slevová mánie slábne. Češi bohatnou, podíl akcí poprvé za 15 let klesl

ilustrační snímek

Češi se mají čím dál lépe. Poprvé po patnácti letech letos klesl podíl zboží prodávaného ve slevách. U baleného...

Kauza Key Investments nekončí. Rok po rozsudku dorazila první odvolání

Daniel Brzkovský a Klára Fensteterová u soudu v kauze Key Investments.

Případ společnosti Key Investments, jejíž bývalí členové představenstva mají jít na tři až pět let do vězení za...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.