Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Retro autodráhy se vrátí do obchodů. Výrobu koupil majitel Bambule

  5:01aktualizováno  5:01
Majitel hračkářských prodejen Bambule a Sparkys Petr Homolka koupil plzeňskou výrobu klasických autodráh značky Faro. Chystá větší oživení této retro hračky, která se v dobách socialismu masově vyvážela do zemí východního bloku. Dostat by se mohla i do Ruska.

Retro autodráhy FARO chystají návrat do kamenných prodejen. | foto: FAROfactory

Majitel hračkářského holdingu Wormelen group, pod nějž sítě prodejen Bambule a Sparkys spadají, získal ve společnosti FAROfactory podíl 51 procent. Její předchůdce vyráběl od 60. let minulého století jedinou československou a dlouho také jedinou autodráhu dostupnou v zemích východního bloku. Z fabriky v Trhových Svinech se exportovala ve statisícových objemech. Dnes firma prodá tisíce kusů ročně, a to spíš nadšencům. O hračku je nicméně větší zájem, momentálně je vyprodána.

Firma s novým investorem získá finance na rozšíření výroby, pro expanzi do kamenných prodejen a možná i do zahraničí. Jedná například o vstupu do Ruska. Usiluje také o získání licence od Škody Auto k výrobě nových modelů.

Pro pražského podnikatele Homolku je to spíše tah z nostalgie a třešnička na dortu jeho byznysu v hračkách. Na tomto poli se viditelně zapsal loni, když v krátké době koupil za stamiliony korun přes sto kamenných prodejen Bambule, Sparkys a HM Studio. Autodráhy by se brzy měly dostat i na pulty těchto obchodů.

„Důvodem investice je sentiment, navíc je škoda pustit unikátní know-how. Vidíme tam možnosti synergií při vlastní výrobě hraček. Mohli by vyrábět to, co nyní nakupujeme jinde,“ říká Homolka.

Pro pamětníky a sběratele

FAROfactory hledala investora dva roky. „Dlouhodobě jsme byli podfinancováni. Nebyli jsme schopni zajistit finance pro objem výroby, který by se mohl prodat. Proto jsme v podstatě vytvářeli umělý nedostatek. Nebylo na nákup materiálu,“ zdůvodnil prodej jednatel firmy Roman Kysela. Už jako dospívající kluk snil o tom, že bude autodráhu vyrábět, se svým bratrem později přišli s modelem Škody Favorit. Na přelomu tisíciletí pak v pronajatém závodě udržovali skomírající výrobu a v roce 2005 firmu koupili jako součást holdingu Koh-i-noor Hardtmuth, pro který nebyl tento obor perspektivní.

Fotogalerie

„Připravujeme spoustu novinek, ale nemůžu o nich mluvit. Konkurence nespí, chceme překvapit s novými produkty,“ dodává Kysela. I když firma chystá i prvky digitalizace, přímo konkurovat moderním digitálním autodráhám nechce. Principy zůstávají v podstatě padesát let stejné. „Není to už masová záležitost jako dřív, ale má to své věrné zákazníky,“ dodal.

Autodráhy Faro se dosud dodávaly jen do modelářských prodejen, případně přímo zákazníkům přes e-shop. Také další firmy v posledních letech úspěšně oživují retro hračky. Příkladem může být Efko s Igráčkem nebo náchodský výrobce kovových hraček na klíček Kovap.

„Upřímně, světový úspěch asi nečekáme, ale bylo by škoda to nechat umřít. Vyhozené peníze to nebudou,“ připustil s nadsázkou Homolka. V tuzemském byznysu s hračkami je obrovská konkurence. Ukázalo to i jeho ovládnutí většiny kamenných prodejen v zemi během jediného roku. Kromě hraček Homolka ovládá firmu Elanor na mzdový software, podíl má i ve firmě CRC Consulting, která zprostředkovává víza do Ruska.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Šéf Penny Marketu: Neřídíme se jen Lidlem, na vyšší mzdy dáme sto milionů

Jednatel Penny Marketu Martin Peffek

Penny Market přidá od letošního srpna svým zaměstnancům na prodejnách už počtvrté za poslední dva roky. Pokladní v...

Dropbox vydělal zakladatelům miliardy dolarů, nápad vznikl v autobuse

Aplikace Dropbox

Drew Houston je jeden ze zakladatelů společnosti Dropbox. Ta již přes deset let slouží lidem jako internetové úložiště...

Uhlí se ještě bude hodit. ČEZ proto investuje dalších deset miliard

Ladislav Štěpánek pracuje ve společnosti ČEZ od roku 1993.

Tlak na odstavení uhelných elektráren v Evropě sílí. Neexistuje však za ně náhrada. V ČR se uhlí na výrobě elektřiny...

Najdete na iDNES.cz