Šlechtová musela otočit. Pojišťovny nebudou za cestovky ručit neomezeně

  5:01aktualizováno  25. října 13:51
Senátoři po velké kritice ze strany pojišťoven a cestovních kanceláří podstatně upravili zákon o cestovních ruchu - především tu část, podle které měly pojišťovny platit sto procent škod při krachu cestovek, jak navrhovala ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Až dosud platily jen do výše pojistné částky, která však v některých případech nestačila na pokrytí škod.

Podle ministryně ponese riziko za nesplacené nároky klientů stát. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová musí přepracovat své plány, podle kterých se v příští sezoně měly české cestovní kanceláře pojišťovat proti úpadku, rozhodli tak čeští senátoři.

Pojišťovnám se návrh z dílny ministerstva nelíbil a začaly vypovídat hromadně smlouvy cestovním kancelářím. Těm reálně hrozilo, že se do konce roku ocitnou bez smlouvy na pojištění proti úpadku a musely by skončit. Bez pojištění proti krachu totiž nelze živnost cestovní kanceláře provozovat.

„Každé riziko musí být měřitelné, zákon však počítá s tím, že bude v podstatě neohraničené,“ řekl v září výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek, když návrh nového zákona z dílny ministerstva pro místní rozvoj prošel přes poslance. Proti návrhu se postavily i samotné cestovky, které se obávaly zdražení pojistky.

Cestovky v úzkých

Šlechtová se tehdy zaklínala maximální ochranou spotřebitele, v minulosti se totiž objevily případy, že nezbyly peníze na klienty, kteří si koupili zájezd, ale nestihli odletět.

Podle ministryně ponese riziko za nesplacené nároky klientů stát. Senátoři z výboru pro veřejnou správu jako jednu z variant ochrany proti krachu navrhli vytvoření garančního fondu.

Hrozba cestovek bez pojištění však nakonec zabrala. Zatímco před prvním schvalováním ministerstvo s pojišťovnami a cestovkami prakticky nejednalo, po zprávě o hromadných výpovědích došlo k několika jednáním. „Výsledkem bylo nalezení akceptovatelného řešení pro všechny strany,“ řekla senátorům Šlechtová.

V praxi to znamená, že škoda se bude platit nadále do výše pojistné částky, její stanovení bude odpovědností hlavně cestovní kanceláře. Pojišťovny v reakci na novou verzi zákona ze Senátu začaly prodlužovat vypovězené smlouvy zatím do konce roku.

„Zatím smlouvy prodlužujeme a uvidíme, jak dopadne projednávání ve Sněmovně,“ řekl Ondřej Rušikvas z ERV Evropské pojišťovny, která pojišťuje v Česku největší cestovky proti úpadku. Pojišťovny sice mají nástroje na to, jak zjistit, zda se nevyvíjí hospodaření cestovky špatně, a případně včas zakročit, ne vždy to však lze.

„Máme přístup k měsíčním číslům, ale během měsíce může vzniknout taková škoda, která výrazně přesahuje pojistnou částku,“ dodal Rušikvas.

První majitel cestovky ve vězení

Ukazuje to i krach cestovní kanceláře Redgreentours z roku 2012, který nechal stovky klientů v Turecku a na Kypru.

Vrchní soud přednedávnem případ definitivně uzavřel konstatováním, že tehdejší jednatel Jaroslav Hlinomaz spáchal pojistný podvod, a potvrdil původní verdikt městského soudu, který ho poslal na pět let do vězení.

Jde o historicky první rozsudek, kdy končí ve vězení majitel cestovky za pojistný podvod.

Případ tehdy poškodil slovenskou Union Poisťovňu. Jenže ta dostala zfalšovaná čísla.

„Úmyslně nám zatajili své dluhy. Kdybychom o nich věděli, nepojistili bychom je,“ řekl Jozej Šulaj, specialista pro odhalování pojistných podvodů v Union Poisťovně. Podle soudu však peníze za prodávané zájezdy putovaly na speciální účet mimo cestovku. O své peníze se přihlásili klienti s nárokem celkem 14,5 milionu korun. Cestovka skončila v insolvenci.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

TEST DNES: Proteinové tyčinky jsou rychlý a drahý zdroj bílkovin, jídlo nenahradí

Proteinové tyčinky

Donedávna byly výsadou sportovců toužících po růstu svalů a k dostání byly jen v posilovnách. Dnes jsou jich plné...

McDonald’s mění receptury. Pod tlakem trendu zdravé výživy jsou i ostatní

McDonald’s

V USA už nabízí největší fast-foodový řetězec McDonald’s většinu burgerů bez konzervantů. Postupně by měly tyto...

TEST DNES: Neutrácejte zbytečně, školákům stačí pero za pár korun

Ilustrační snímek

Na dětech se nemá šetřit, to je svatá pravda, ale ani není potřeba kupovat do první třídy plnicí pero za stovky korun....



Najdete na iDNES.cz