Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Majitel zkrachovalé Oasis Tours žaluje Česko o stamiliony za její pád

  1:07aktualizováno  1:07
Česku hrozí placení stamilionů korun za pád cestovky Oasis Tours v roce 1997. Žalobu na náhradu škody a ušlý zisk chystá její někdejší vlastník Klaudiusz Kaiser Helman, kterého tehdy policie neoprávněně zatkla a obvinila z podvodu. Soudy však po dvanácti letech definitivně zprostily Tunisana s polským občanstvím viny.
Klienti zkrachovalé Oasis Tours nedostali zpátky ani korunu. Řada z nich měla problém dostat se z dovolené domů.

Klienti zkrachovalé Oasis Tours nedostali zpátky ani korunu. Řada z nich měla problém dostat se z dovolené domů. | foto: Profimedia.cz

Je to poprvé v historii, kdy peníze od státu požaduje cestovní kancelář. Pád Oasis Tours byl jedním z největších krachů cestovních kanceláří u nás.

"Byl jsem tehdy bezdůvodně zatčen a nemohl tak ovlivnit poslední dny cestovní kanceláře," vysvětlil Helman, který se dříve jmenoval Kais Hanafi, ale změnil si jméno.

Do Česka se letos znovu vrátil a založil cestovní kancelář Relax Max Tours. Podle Pavla Fryšáka z advokátní kanceláře Brož, Sokol a Novák, která Helmana zastupuje, jsou žádosti o náhradu škod otázkou několika dní.

Ministerstva spravedlnosti ani financí dosud podle svých mluvčí žádnou žádost neobdržela. Advokáti se chystají za Helmana podat dvě žádosti. Jedna má být odškodněním za neoprávněné trestní stíhání a pobyt ve vazbě, kde odškodné stanovují právní předpisy a mělo by jít maximálně o statisíce korun. Náhrada škody za krach cestovky má být na zcela jiné úrovni.

"Řádově jde o desítky až stovky milionů korun," uvedl Fryšák.

Advokáti chtějí vzít v úvahu i tehdejší postavení Oasis Tours na trhu – patřila k největším hráčům. Bez zajímavosti není ani fakt, že Helmanovi zaměstnanci založili postupně jiné, dnes velké cestovky, například Blue Style Travel nebo Sunny Days.

Za krach mohli Tunisané

Hlavním viníkem pádu cestovky jsou podle Helmana především tuniské aerolinky Nouvelair, které klienty vozily na dovolenou. Helman zakládal své vlastní aerolinie Atlantis Airways, které měly tuniského dopravce nahradit.

Nouvelair pak nečekaně zrušila naplánovaný let jen den předem s tím, že nebyl údajně zaplacen. Informace se dostala k majitelce cestovní kanceláře Marta Tour, která přeprodávala zájezdy Oasis Tour – ta zalarmovala policii.

Vše vyvrcholilo Helmanovým zatčením těsně před odletem do Paříže, kam jel na jednání s výrobcem letadel McDonell Douglas. Ve vazbě pak strávil několik týdnů, kdy nemohl ovlivnit situaci v cestovce, která následně skončila.

Vyšetřování nepotvrdilo domněnky, že by cestovka byla ve špatném stavu a směřovala ke krachu. Helman také později prokázal, že sporný let Nouvelairu zaplatil.

Cestovní kancelář Oasis Tours skončila nakonec v likvidaci, spousta lidí měla problémy s návratem z dovolené domů a dodnes zbyly dluhy. V Praze dokonce nespokojení klienti vyrabovali kancelář firmy, a protože v té době ještě nemusely mít cestovky pojištění proti úpadku, nedostali klienti zpět ani korunu.

Helman si stěžuje především na velké průtahy v jednání policie a soudů.

"Dvanáct let jsem musel čekat na konečný rozsudek," dodal.

Ministerstvo spravedlnosti už v roce 2003 vyhovělo jeho stížnosti na ostravský krajský soud.

" Nejvyšší soud stížnosti pro porušení zákona vyhověl, přikázal krajskému soudu, aby věc znovu projednal a rozhodl," řekla mluvčí ministerstva spravedlnosti Veronika Ludvíková. Helman do očištění před soudem podle svých slov pomáhal hlavně rodině.

"Jsme bohatá rodina, která podniká v různých oborech," vysvětlil.

V Česku rozjíždí zájezdy do Maroka. "Je to destinace s velkou budoucností. Stejně jako jsem Čechům objevil kdysi Tunis, teď je chci dostat do Maroka," plánuje. Letos chce na sever Afriky vyvézt až deset tisíc Čechů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Ředitel Hamé Martin Štrupl
Stát nemá co mluvit do marží a dvojí kvality, říká šéf Hamé

Výši přirážek a problém dvojí kvality má vyřešit trh a ne vláda, říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel potravinářské firmy Hamé Martin Štrupl. Hlavním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.