Majitelé padlé kampeličky vyhráli ve Štrasburku nad státem, chtějí půl miliardy

Víme první   16:11aktualizováno  16:11
Kampelička Pria byla nezákonně v nucené správě. Dnes o tom rozhodl Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku. Stát má teď tři měsíce na to, aby se se záložnou dohodl na urovnání. "Budeme požadovat minimálně 540 milionů. Částka se však může dostat až přes miliardu," říká advokát Družstevní záložny Pria Marek Nespala.

Šéf záložny František Zoubek od počátku označoval kroky státu za nelegální. | foto: Radek Miča, MAFRA

Rozhodnutí soudu podle něj může mít vliv i na zproštění obžaloby pro bývalého šéfa záložny Františka Zoubka, kterého soud poslal na šest let do vězení za tunelování kampeličky.

"Rozhodnutím soudu se zabýváme a vyjádříme se k němu v tiskové zprávě," řekla MF DNES mluvčí ministerstva spravedlnosti Zuzana Steinerová.

Pria vznikla v roce 1996. Na konci devadesátých let patřila k dravcům kampeličkového trhu. Vkladatelům nabízela až téměř dvacetiprocentní zhodnocení vkladů, tedy jedno z nejvyšších na trhu. Své peníze jí svěřilo téměř pět tisíc střadatelů a objemem vkladů se kampelička dostala na sedmé místo mezi záložnami.

Na přelomu tisíciletí ji však stát poslal do nucené správy, protože prováděla činnosti, ke kterým neměla oprávnění. Tu stát třikrát prodloužil a kampelička skončila o čtyři roky později v konkurzu.
 
Šest let a podmínka pro dceru
Šéf záložny František Zoubek od počátku označoval kroky státu za nelegální a obviňoval ho z toho, že záložna zkrachovala právě kvůli němu. Soud však naopak poslal Zoubka na šest let do vězení za tunelování firmy. Tříletou podmínku dostala i jeho dcera Kamila Březinová, tehdejší místopředsedkyně představenstva společnosti.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).

V okolí tuzemských dálnic a silnic první třídy stále zůstává více než tisícovka nelegálních billboardů, z toho zhruba...

Otevírací doba obchodů o svátcích

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Stejná léčba za jiné peníze. Fakultní nemocnice účtují víc než krajské

Nemocnice, značka

Lidé ve městech, kde jsou velké fakultní nemocnice patřící ministerstvu, dostávají v přepočtu na hlavu dražší péči než...

Najdete na iDNES.cz