Kosmetické výrobky z Jižní Koreje nejsou populárni jen mezi ženami. Poté, co společnost K-beauty dobyla trh s kosmetikou pro muže, obrací svou pozornost na zcela novou demografickou skupinu - na děti.
Prodej kosmetických výrobků pro děti loni podle korejské tiskové agentury Jonhap vzrostl oproti předchozímu roku o 29 %. „Více než cokoli jiného děti milují rtěnky. Jejich prodej se v roce 2017 zvýšil o 549 %,“ uvádí zpravodajský server Quartz.
V Jižní Koreji, osmém největším kosmetickém trhu na světě, začínají děti nosit make-up ve znepokojivě nízkém věku. Průzkum z roku 2016, který provedla nezisková skupina spotřebitelů Green Consumers Network, ukazuje, že čtvrtina dotázaných studentek základních škol nosí make-up a 42, 7 % dívek používá kosmetiku.
Problematikou se minulý týden zabývala i jihokorejská vláda uvažující o tom, že by kosmetické výrobky měly být povinně označeny tak, aby bylo jasné, jaké složky obsahují a které z nich mohou způsobit alergickou reakci. Některé chemikálie obsažené v kosmetice, jako jsou parabeny, mohou navíc zvýšit riziko vzniku rakoviny prsu, tvrdil v loňském v rozhovoru pro korejské noviny Čosun Biz dermatolog Hwang Eun-joo.
Obavy mezi matkami
„Stažení sortimentu před Vánocemi oznámila například americká maloobchodní prodejna Claire´s poté, co jedna z matek přišla s tím, že jeden z produktů obsahuje složky, které jsou pro děti škodlivé. Společnost později uvedla, že testy tyto obavy vyvrátily,“ píše Quartz.
V lednu roku 2016 našla korejská vláda způsob, jak na děti zacílit prevencí. Nechala zhotovit brožury s názvem Chytrý způsob, jakým pečovat o svou drahocennou pokožku, a rozdělila je mezi základní a střední školy. Tyto výtisky obsahovaly specifické pokyny, jako například: „Nesdílejte s kamarády kosmetické výrobky určené pro oči a rty,“ nebo „make-up smývejte pomocí vatových tamponů a houbičky s pH vyváženým čisticím prostředkem“.
Tendence používání kosmetiky u dětí kromě obav o zdraví poukazuje také na tlak společnosti, která klade velký důraz na fyzický vzhled. Kupříkladu korejský kosmetický průmysl v odhadované ceně 13 miliard stále podporuje nejnovější trendy, jakými je mimo jiné i odstranění pytlů pod očima.
Nošení make-upu je zkrátka vnímáno jako povinnost pro ženy, což podle korejských médií potvrzuje fakt, že kinematografický řetězec CJ CGV donutil ženy pracující na částečný úvazek k tomu, aby jej nosily.
Pánská kosmetika symbolem krásy
Zkrášlování vizáže se ale nemusí týkat jen žen a dětí. Na kosmetickém trhu se objevují i přípravky pro muže - konkrétně třeba make-up britské značky MMUK, který je dostupný na stránkách společnosti Asos. „Současná generace mladých mužů, kteří vyrostli na selfíčkách a sociálních sítích, je tomuto trendu otevřenější, než byli jejich otcové,“ píše The Guardian. Podle ředitele britské značky L’Oréal Vismaye Sharmy by kosmetické pulty zaměřené na muže mohly být v následujících deseti letech symbolem krásy.
Darren Scott, editor britského magazínu Gay Times, tvrdí, že make-up pro muže není nic nového. „Na sociálních sítích je k vidění spousta mladých kluků, kteří jej dost nápadně nosí,“ řekl pro The Guardian. Scott také nevidí důvod, proč by měl být make-up přiřazován jen jednomu pohlaví.