Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Makléř: Lepší práci si nedokážu představit

Doporučujeme   8:00aktualizováno  8:00
Vladimír Vávra pracuje jako broker sedm let. Ačkoliv se říká, že makléř nad 35 let je nepoužitelný, on doufá, že za čtyři roky ve své práci neskončí. Příkladem mu je americký kolega, který obchodoval ještě v padesáti. "Nedokážu si představit, že bych dělal něco jiného. Stres mě inspiruje," tvrdí.

Vladimír Vávra, makléř Patria Direct | foto: Kateřina ČernáiDNES.cz

Do práce chodí na osmou hodinu. Sedne si ke stolu, spustí si počítač a na čtyřech obrazovkách sleduje, jak se vyvíjejí asijské, evropské a americké akciové trhy. Co píšou světové agentury a noviny. Jak si vedou hlavní světové měny, dluhopisy, ale i komodity jako zlato, platina či obilí.

Vedle aktuálního dění nahlíží do historických grafů a pozoruje křivky budoucích odhadovaných vývojů. V poledne se odbude rychlým občerstvením a až do čtyř hodin odpoledne, kdy burza ukončuje aktivní fázi obchodování, se plně věnuje klientům a svým monitorům.

Poté ještě zhruba dvě hodiny zpracovává administrativu nebo vyřizuje složitější telefonáty a kolem šesté, po deseti hodinách práce, odchází domů.

Stále se vydělávat nedá
"Je to hodně psychicky náročná práce. Kdo se nedokáže oprostit od emocí, že jednou vydělá a jednou prodělá, tak ji dělat nemůže," říká jednatřicetiletý makléř.

Ranní příprava plánu, podle kterého investorům radí co a jak nakupovat, mu trvá zhruba půl hodiny až hodinu. Záleží na tom, kolik událostí se stalo a kolik jich má přijít.

Patria Direct, makléř Vladimír Vávra.

Kolem deváté hodiny začne vyřizovat první objednávky. Denně komunikuje s desítkami lidí, a to osobně, přes internet nebo po telefonu. "Standardní hovor trvá dvě až tři minuty, složitější pět až deset minut," uvádí broker s tím, že když se ceny akcií v lednu řítily příkře dolů, vyřídil denně stovky pokynů.

"Každý telefonát byl spíš psychoanalytická záležitost. Lidé chtěli slyšet, že se to zlepší," přibližuje obsah tehdejších rozhovorů Vávra.

Trhy jsou citlivé a přehánějí
Nálady na trhu se podle něj pohybují v cyklech a jsou velmi intenzivní. "Když vládne optimismus, tak mají investiční banky tendence přehánět, jak je to vše dobré, a když se to změní, tak propadají splínu, malují čerta na zeď a všichni mají pocit, že přichází konec světa," vysvětluje.

"Snažím se lidem říkat, že to tak černé není a že se na to musí dívat z několikaměsíčního pohledu," dodává.

S přehnanými emocemi se však prý nikdy nesetkal. "Lidé chápou, že se jedná o extrémní okamžiky, a vědí, že za to nemůžeme," tvrdí.

Ženy mají chladnější hlavu
Ačkoliv se do her s cennými papíry pouštějí v Česku převážně muži, jsou to prý většinou ženy, které snášejí prudký pád cen lépe. "Pokud se do obchodování pustí žena, je racionální a razantnější než muž. Emoce do toho nevkládá."

Ačkoliv brokeři mohou za určitých podmínek s akciemi na svůj účet obchodovat, Vávra se do toho prý nepouští. "Považuji to za neetické," uvedl. Na svých účtech má podle svých slov jen stavební spoření a penzijní připojištění.




Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

Nebrečeli jste u stromečku štěstím? Dárek můžete vrátit, nabízejí firmy

(ilustrační snímek)

Vánoční dárky, které se nesetkají se zájmem obdarovaného, lze v řadě obchodů vrátit či vyměnit. Internetových obchodů,...

Salmonela v dětské výživě. Francouzi stahují 720 šarží výrobků z oběhu

Kojenec pije instantní dětské mléko.

Největší francouzská mlékárenská společnost Lactalis stahuje ve Francii a ve světě další výrobky dětské výživy. Podle...

McDonald’s rozšiřuje nabídku o veganský burger. Zatím ve Finsku a Švédsku

Nový produkt společnosti McDonald´s pro zákazníky - vegany

Po Finsku také ve Švédsku nasadí řetězec restaurací McDonald’s veganský burger. Sendvič McVegan, který se skládá z...

Najdete na iDNES.cz