Makro se zbavuje malých zákazníků. Ilustrační foto

Makro se zbavuje malých zákazníků. Ilustrační foto | foto: Lenka Hamšíková, MF DNES

Makro se uzavírá malým nákupům

  • 196
Největší český obchodník podle tržeb, společnost Makro, trochu znepříjemní život svým zákazníkům. Už teď je možné ve velkoobchodní prodejně nakupovat jen s firemní kartou. O tu ale mohou zákazníci, kteří do Makra nechodí pravidelně, snadno přijít.

Od února do dubna zavádí společnost Makro Cash and Carry testovací projekt v Ústí nad Labem a také ve slovenské Nitře, kde společnost vlastní síť Metro. Pokud zákazník utratí během tří měsíců méně než 1000 korun bez DPH, může o členskou kartu přijít. To platí i v případě, pokud do obchodu během této doby nepřijde. Na Slovensku se podle internetového portálu Pravda.sk jedná o 1500 Sk. 

Kromě toho firma zavádí i registrační poplatek na kartu pro nové zákazníky. Ten bude v obou zemích činit 100 Kč/Sk bez DPH. Dosud kartu dostal zadarmo každý majitel živnostenského listu, který si o to požádal.

Makro ale upozorňuje, že se nejedná o plošnou změnu. Alespoň zatím. O tom, zda se ze dvou center rozšíří i na další pobočky, se rozhodne až po skočení projektu, který má trvat tři měsíce. 

"Chceme se zaměřit na profesionální zákazníky hlavně z řad malých a středních podnikatelů. Není cílem, aby zboží z Metra (v ČR Makra) končilo přímo v domácnostech," uvedla mluvčí společnosti Markéta Světlíková pro slovenský portál Pravda.sk. Dodala, že společností oslovení odborníci považují částku 1 000 Kč za tak nízkou, že z řad zákazníků vyloučí jen ty, kteří nepodnikají.

Zlatí si přijdou na své
Naopak na své si podle Pravdy přijdou tzv. "zlatí zákazníci", kteří v obchodě měsíčně nechají desetitisíce. Jsou to většinou majitelé malých prodejen s potravinami nebo restaurací. Těmto lidem je například přizpůsobena pracovní doba, kdy mohou v Makru nakupovat.  Majitelů zlatých karet není mnoho.

Například na Slovensku je to asi jedno procento. Jejich podíl na celkových tržbách je ale nesrovnatelně vyšší - zhruba třetinový, uvedla Pravda.

Velkoobchod má na Slovensku pět, v Česku dvanáct prodejen. Podle tržeb se v Česku drží na špici mezi velkými řetězci. Loni tu jeho zákazníci utratili 37,5 miliardy.  - více zde

"Za zavedením přísnějších podmínek mohou dva důvody - donutit členy Metro klubu, aby zvýšili objem nákupů a snížit náklady na administrativu. Řetězec má totiž náklady na každého zákazníka při vystavovaní karet, jejich evidenci, rozesílání letáků - ať zákazník nakonec v obchodě utrácí, nebo ne. Metro tak vyčistí zákaznickou základnu, protože tam často v malém nakupuje i rodina," citovala Pravda analytika agentury Terno Ľubomíra Drahovského.

,