Od února do dubna zavádí společnost Makro Cash and Carry testovací projekt v Ústí nad Labem a také ve slovenské Nitře, kde společnost vlastní síť Metro. Pokud zákazník utratí během tří měsíců méně než 1000 korun bez DPH, může o členskou kartu přijít. To platí i v případě, pokud do obchodu během této doby nepřijde. Na Slovensku se podle internetového portálu Pravda.sk jedná o 1500 Sk.
Kromě toho firma zavádí i registrační poplatek na kartu pro nové zákazníky. Ten bude v obou zemích činit 100 Kč/Sk bez DPH. Dosud kartu dostal zadarmo každý majitel živnostenského listu, který si o to požádal.
Makro ale upozorňuje, že se nejedná o plošnou změnu. Alespoň zatím. O tom, zda se ze dvou center rozšíří i na další pobočky, se rozhodne až po skočení projektu, který má trvat tři měsíce.
"Chceme se zaměřit na profesionální zákazníky hlavně z řad malých a středních podnikatelů. Není cílem, aby zboží z Metra (v ČR Makra) končilo přímo v domácnostech," uvedla mluvčí společnosti Markéta Světlíková pro slovenský portál Pravda.sk. Dodala, že společností oslovení odborníci považují částku 1 000 Kč za tak nízkou, že z řad zákazníků vyloučí jen ty, kteří nepodnikají.
Zlatí si přijdou na své
Naopak na své si podle Pravdy přijdou tzv. "zlatí zákazníci", kteří v obchodě měsíčně nechají desetitisíce. Jsou to většinou majitelé malých prodejen s potravinami nebo restaurací. Těmto lidem je například přizpůsobena pracovní doba, kdy mohou v Makru nakupovat. Majitelů zlatých karet není mnoho.
Například na Slovensku je to asi jedno procento. Jejich podíl na celkových tržbách je ale nesrovnatelně vyšší - zhruba třetinový, uvedla Pravda.
Velkoobchod má na Slovensku pět, v Česku dvanáct prodejen. Podle tržeb se v Česku drží na špici mezi velkými řetězci. Loni tu jeho zákazníci utratili 37,5 miliardy. - více zde
"Za zavedením přísnějších podmínek mohou dva důvody - donutit členy Metro klubu, aby zvýšili objem nákupů a snížit náklady na administrativu. Řetězec má totiž náklady na každého zákazníka při vystavovaní karet, jejich evidenci, rozesílání letáků - ať zákazník nakonec v obchodě utrácí, nebo ne. Metro tak vyčistí zákaznickou základnu, protože tam často v malém nakupuje i rodina," citovala Pravda analytika agentury Terno Ľubomíra Drahovského.