"Nová Včelnice je spíše ubytovna, hodně lidí odtud za prací dojíždí jinam a tady skoro jen přespává. Před několika lety projevil zájem jeden investor, ale neměli jsme mu co nabídnout. Tak šel jinam," poznamenal starosta dvouapůltisícového města na Jindřichohradecku Jaroslav Hřebík.
Nová Včelnice spolupracuje s agenturou CzechInvest a pokouší se s její pomocí získat peníze na projektovou dokumentaci a vybudování infrastruktury v plánované třicetihektarové zóně.
"Příští rok bychom měli vědět, jak jsme dopadli," doplnil starosta Hřebík. Jiné jihočeské město, Vodňany, zase chtějí prostřednictvím CzechInvestu získat peníze na nové sítě a pozemky pro rozšíření továrny na zemědělské stroje A. Pöttinger.
CzechInvest iniciativu menších obcí vítá. "Ploch, které by mohly průmyslové firmy okamžitě využít, je tu nedostatek. Volné zbývají už jen v Českých Velenicích a Písku. Malá i velká města by se proto měla zajímat o národní i evropské dotační tituly. Dokážeme jim pomoci, aby na ně dosáhla, zprostředkováváme i investice," vysvětlil ředitel jihočeské regionální kanceláře CzechInvestu Tomáš Mráz.
Úspěšným příkladem průmyslové zóny je Blatná, kde žije šest tisíc sedm set obyvatel. Zdejší firmy v zóně a také v bývalém areálu zbrojovky zaměstnávají téměř dva tisíce lidí. Ve stejně velkých Vodňanech dosahuje nezaměstnanost 7,73 procenta, v Blatné činí jen 6,41 procenta.
Výstavbu zón často blokují vlastníci pozemků
Jenže Blatná měla štěstí, že pozemky v průmyslové zóně patřily při jejím zakládání městu. Vodňany sice také mají pětačtyřicet hektarů průmyslové zóny, ale většina je v soukromých rukou. "V případě zájmu nějakého investora jsme schopni zprostředkovat prodej pozemků," potvrdil starosta Vodňan Václav Heřman. Včelnici patří také jen dva hektary z třiceti plánovaných.
Týn nad Vltavou kvůli tomu například zatím opustil záměr vybudovat již v plánech vytyčenou průmyslovou zónu nedaleko autobusového nádraží. "Narazili jsme na ceny, které požadovali soukromí vlastníci pozemků," potvrdil starosta Týna Karel Hájek. Město se raději soustředí na devatenáctihektarový areál místních kasáren, která by mělo bezúplatně převzít příští rok, už na ně zpracovává urbanistickou studii.
Převod se však protáhl a podnikatelé nemohou čekat ani na výkupy pozemků od soukromníků. "Měli jsme v kasárnách zájem o tankové dílny, ale když jsem se dozvěděl, že to bude trvat dva roky, sehnali jsme si sami jinou plochu," uvedl ředitel týnské přepravní firmy Bohemia-Expres Karel Matouš.