V dlouhodobé perspektivě mají šanci na přežití pouze obchodníci, kteří se proti velkým řetězcům vydělují kvalitou a výjimečností nabízených služeb, popřípadě nabízejí svým zákazníkům zboží, které v rozlehlých chrámech obchodu jen stěží naleznou.
Provoněný krámek plný sladkostí se všeříkajícím názvem Koruna Pralines ve štítu jen pár metrů od centra Ostravy, láká zákazníky hlavně v předvánočním čase.
"Dnes je ještě klid, hlavní nápor přichází většinou v posledním týdnu před vánocemi," popisuje sezonní výkyvy provázející prodej sladkostí zaměstnanec prodejny Zdeněk Novák. Nabídce supermarketů čelí v prodejně Koruna Pralines hlavně kvalitou nabízeného zboží.
"Naše výrobky jsou všechny dělány ručně, žádná sériová výroba. Jako hlavní materiál jsou používány speciální kakaové boby z Venezuely, vše je kontrolováno na základě licenčních smluv s majitelem práv z Belgie," přibližuje Zdeněk Novák jednu ze zbraní, kterými se malý obchůdek vymezuje proti sériově vyráběným pochoutkám nabízených v supermarketech. Vedle vánoc je prodejna pralinek nejvíce v kursu před svátkem svatého Valentina a o Velikonocích.
Levné hokejky i přes internet
Jedním z prvních specializovaných obchodů v Moravskoslezském kraji, zaměřeným na prodej vybavení potřebného pro stále populárnější florbal, byla prodejna Alf. I zde ale s postupující oblibou florbalu přibyla majitelům obchodu konkurence v podobě prodeje florbalových hokejek v supermarketech.
"Hypermarkety nás trápí," přiznává problémy s klesajícím prodejem jeden z majitelů obchodu Lubomír Šimon. "I když dokážeme nabídnout ty nejlevnější hokejky za nižší cenu než velké řetězce, lidé si je koupí většinou spíše tam. Spojí nákup hokejky s nakoupením v samoobsluze a mnohdy jim ani nedojde, že u nás by stejné zboží pořídili levněji."
Prodejna Alf se proto v posledních měsících zaměřila také na prodej florbalového vybavení po internetu. "Chtěli jsme oslovit větší počet zákazníků a protože typický hráč florbalu má mezi dvanácti až třiceti lety, přístup na internet je pro něj většinou samozřejmostí. Dnes už tržby z internetového obchodu tvoří přibližně třetinu toho, co prodáme v našem kamenném obchodě," popisuje Lubomír Šimon popularitu internetového obchodování mezi florbalovými příznivci.
"Nás se vánoce příliš netýkají," představuje výjimečnost svého obchodu se zbraněmi a střelivem C Servis Lumír Sládeček. "Pro nás je hlavní sezonou začátek honů, kdy prodáváme hlavně střelivo, po zbytek roku prodáváme hlavně doplňky pro myslivce a rybáře."
Hypermarkety prodejnu se zbraněmi podle slov Lumíra Sedláčka příliš ohrozit nemohou, neboť zbraně mohou prodávat pouze majitelé licencí, které vydává ministerstvo vnitra.