Nejvíc se popadl prodej automobilů, kde se nejvíce projevil nižší počet pracovních dnů ve srovnání s lednem předchozího roku.I když ekonomové připouštějí, že počet pracovních dnů působil jen omezeně.
Maloobchodní tržby táhly nahoru hlavně potraviny. Mnohem lépe se dařilo velkým řetězcům než malým specializovaným obchodům.
Podle Markéty Šichtařové z Volksbank se na tom podepsala změna chování spotřebitelů. Trendem totiž je jeden velký nákup za delší dobu, než více drobných v malých obchodech.
Podle ekonoma Raiffeisenbank Miroslava Brabce se pokles očekával, ale propad do červených čísel zaskočil i analytiky. Zatímco hypermarketům se vedlo o něco lépe, automobiloví prodejci zaznamenali nejhorší lednový výsledek za posledních pět let.
Existuje několik vysvětlení, proč prodeje aut tak výrazně klesly. Podle Brabce se na nižším zájmu mohly podepsat jak zmírnění slev ze strany prodejců, tak fakt, že zájemci o nová auta čekají na nové modely.
Brabec ale nevylučuje ani vliv reformy veřejných financí, kvůli které domácnosti odkládají větší výdaje. Lidé totiž očekávají zvýšení daní, a proto víc šetří.
Maloobchod nezachránily ani lednové slevy. Právě díky nim tržby obchodních řetězců mírně vzrostly. Lidé kromě potravin utráceli víc i za obuv a textil.
Ekonomové se shodují, že situace v dalších měsících zlepší a maloobchod se vrátí k růstu, i když jeho tempo nejspíš nebude tak vysoké jako doposud. Podle Šichtařové se totiž na utrácení negativně podepsala i míra nezaměstnanosti.
Ta totiž zlomila další rekord, když dosáhla téměř jedenácti procent. Lidé se obávají ztráty zaměstnání a v důsledku toho méně utrácejí a připravují se na horší časy.