Vyšší byly také tržby v prodejnách počítačů, zdravotnického a kosmetického zboží nebo oděvů a obuvi. Letošní září však mělo o dva pracovní dny více než loňské, po očištění o kalendářní vlivy byly proto tržby meziročně vyšší o 5,1 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 12,3 procenta, za pohonné hmoty o 3,2 procenta a za potraviny o 2,2 procenta.
Vyhlídky jsou podle analytiků pro český maloobchod poměrně dobré i pro nejbližší měsíce, neboť reálné příjmy domácností rostou. Stále více se ale hovoří o zpomalování domácí ekonomiky vlivem vývoje v zahraničí, což se odráží i v klesající důvěře domácností.
„V letošním roce by si maloobchodníci měli polepšit ještě o 5,2 procenta. V příštím roce se ale domníváme, že růst jejich tržeb bude ve srovnání s letošním rokem zhruba poloviční, neboť zpomalí i růst mezd,“ uvedl analytik Komerční banky František Táborský.
Růst tradičně táhly e-shopy
Internetové obchody a zásilkové služby utržily v září zhruba o čtvrtinu více než ve stejném měsíci loni. V prodejnách počítačů a komunikačních zařízení byl růst osmnáctiprocentní, obchody s výrobky pro domácnost si meziročně polepšily o více než deset procent, stejně jako prodejny zdravotnického a kosmetického zboží. Obchody s oděvy a obuví zvýšily tržby o 9,7 procenta.
Velký růst pak v meziměsíčním srovnání zaznamenaly tržby z prodejů a oprav aut, ze srpnového poklesu o 4 procenta se v září dostaly na 10,5procentní růst.
„Značný výkyv v dynamice byl dán loňským zavedením emisních limitů a efektem předzásobení v srpnu a naopak propadem prodejů v září,“ řekl Luboš Růžička, analytik Raiffeisen Bank.
„Růst tržeb za prodej a opravy motorových vozidel podpořil vyšší počet pracovních dní, ale i nízká srovnávací základna z loňského roku,“ doplnila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě očištěné o sezonní vlivy zvýšily v září o 0,7 procenta.