"Vývoj byl mimo jiné ovlivněn dvěma faktory. Jednak byl letos o jeden den nižší počet pracovních dní, což se mimo jiné promítlo do snížení prodeje nepotravinářského zboží o 2,3 %, jednak byl vyšší nákup potravin (o 4,6 %) stimulován velikonočními svátky, které v loňském roce připadly na březen," uvedl Český statistický úřad.
"Maloobchod vykazuje známky stabilizace," zhodnotila výsledky analytička Raiffeisen Bank Helena Horská. Prodeje aut, které se do statistik maloobchodu nezapočítávají, se meziročně snížily o 5,3 procenta.
Pokles tržeb zaznamenal zejména maloobchod s počítačovým a komunikačním zařízením (o 9,1 %), prodej přes internet (o 7,6 %), dále pak prodej pohonných hmot (o 5,1 %), potravin ve specializovaných prodejnách (o 4,3 %), ostatních výrobků pro domácnost (o 2,9 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (o 1,3 %).
Rostly naopak tržby za výrobky pro kulturu a rekreaci (o 6,9 %), za zboží ve smíšených prodejnách (o 5,4 %) a oděvy a obuv (o 3,9 %). Největší podíl na meziročním poklesu neočištěných tržeb měl prodej pohonných hmot, maloobchod s ostatními výrobky pro domácnost a počítačovým a komunikačním zařízením.