Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi v září opět více utráceli, růst táhl především prodej automobilů

  9:11aktualizováno  9:11
V září se v tuzemských obchodech opět utrácelo jako v červenci. Tržby v maloobchodu rostly o 6,2 procenta, po očištění o 4,5 procenta. Přispěl k tomu především prodej automobilů. Z ostatních odvětví se nejvíce dařilo prodejům přes internet, počítačům, ale i výrobkům pro domácnost.
Růst táhla zejména auta. Ilustrační snímek.

Růst táhla zejména auta. Ilustrační snímek. | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

V srpnu rostly tržby v obchodech o 2,7 procenta. V září se tržby meziměsíčně zvýšily o 0,3 procenta. Zrychlení růstového tempa je pro obchodníky dobrým signálem před Vánocemi.

Růst táhla zejména auta. Podle Petra Dufka z ČSOB rostl jen motoristický segment o více než 15 procent ve srovnání s loňskem, obchod bez aut potom jen o 2,4 procenta.

Trh čekal zhruba o procento pomalejší růst. „Ve srovnání s očekáváním trhu vyznívá výsledek pozitivně a potvrzuje pokračování ekonomické expanze české ekonomiky. Významnější reakci trhu však neočekávám. Důležité navíc je, že spotřebitelská důvěra v říjnu rostla a nachází se na předkrizových úrovních,“ komentoval výsledky hlavní analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.

Podle analytika společnosti Akcenta Františka Kovácse lidé utrácejí více než v minulých letech, a to díky růstu reálných mezd způsobenému nízkou inflací a zlepšující se situací na pracovním trhu. 

Tržby za potraviny rostly o 0,3 procenta, ve specializovaných prodejnách o 3,7 procenta. Kromě aut se tradičně dařilo prodejům přes internet a počítačům.

Růst maloobchodu s počítačovým a komunikačním zařízením potvrzuje i česká síť elektroprodejen Expert Elektro. „Letošní rok je obecně pro prodejce elektroniky a domácích spotřebičů v porovnání s loňským rokem více příznivý. Meziroční růst prodejů elektroniky a spotřebičů se pohybuje v jednotlivých měsících mezi deseti až dvaceti procenty. Vliv na vyšší nákupní poptávku má v případě elektroniky, například smartphonů, tabletů nebo notebooků také jejich zlevnění, za kterým stojí mimo jiné zvyšující se konkurence na poli výrobců chytrých zařízení,“ uvedl ředitel prodeje sítě Expert Elektro Robin Weintritt.

Naopak ke snížení tržeb došlo v září v prodejnách oděvů a obuvi.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lidé kupují solární panely včetně baterií. Jistí se tak před blackouty

Zájem lidí o solární elektrárny na střechách nastartovaly peníze z dotačního programu Nová zelená úsporám. Zároveň roste obliba baterií, které umožňují...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.