Růst táhla zejména auta. Ilustrační snímek.

Růst táhla zejména auta. Ilustrační snímek. | foto: Lukáš Procházka, MAFRA

Češi v září opět více utráceli, růst táhl především prodej automobilů

  • 7
V září se v tuzemských obchodech opět utrácelo jako v červenci. Tržby v maloobchodu rostly o 6,2 procenta, po očištění o 4,5 procenta. Přispěl k tomu především prodej automobilů. Z ostatních odvětví se nejvíce dařilo prodejům přes internet, počítačům, ale i výrobkům pro domácnost.

V srpnu rostly tržby v obchodech o 2,7 procenta. V září se tržby meziměsíčně zvýšily o 0,3 procenta. Zrychlení růstového tempa je pro obchodníky dobrým signálem před Vánocemi.

Růst táhla zejména auta. Podle Petra Dufka z ČSOB rostl jen motoristický segment o více než 15 procent ve srovnání s loňskem, obchod bez aut potom jen o 2,4 procenta.

Trh čekal zhruba o procento pomalejší růst. „Ve srovnání s očekáváním trhu vyznívá výsledek pozitivně a potvrzuje pokračování ekonomické expanze české ekonomiky. Významnější reakci trhu však neočekávám. Důležité navíc je, že spotřebitelská důvěra v říjnu rostla a nachází se na předkrizových úrovních,“ komentoval výsledky hlavní analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.

Podle analytika společnosti Akcenta Františka Kovácse lidé utrácejí více než v minulých letech, a to díky růstu reálných mezd způsobenému nízkou inflací a zlepšující se situací na pracovním trhu. 

Tržby za potraviny rostly o 0,3 procenta, ve specializovaných prodejnách o 3,7 procenta. Kromě aut se tradičně dařilo prodejům přes internet a počítačům.

Růst maloobchodu s počítačovým a komunikačním zařízením potvrzuje i česká síť elektroprodejen Expert Elektro. „Letošní rok je obecně pro prodejce elektroniky a domácích spotřebičů v porovnání s loňským rokem více příznivý. Meziroční růst prodejů elektroniky a spotřebičů se pohybuje v jednotlivých měsících mezi deseti až dvaceti procenty. Vliv na vyšší nákupní poptávku má v případě elektroniky, například smartphonů, tabletů nebo notebooků také jejich zlevnění, za kterým stojí mimo jiné zvyšující se konkurence na poli výrobců chytrých zařízení,“ uvedl ředitel prodeje sítě Expert Elektro Robin Weintritt.

Naopak ke snížení tržeb došlo v září v prodejnách oděvů a obuvi.