Vyšší číslo za prosinec ovlivnilo to, že měl loňský poslední měsíc o jeden pracovní den více než předloňský. Po očištění o pracovní dny stouply meziroční prosincové prodeje "jen" o 3,6 procenta, upozornili statistici.
Hlavní vliv na růst tržeb měl přitom prodej aut, která lidé nakupovali proto, aby stihli využít příznivých cen nových vozů na českém trhu před koncem roku. Kvůli intervencím ČNB se totiž očekává růst cen aut.
"Maloobchodu bez aut se až tak impozantně, jak naznačuje hlavní číslo, nedařilo. Očištěné tržby se meziročně zvýšily jen o necelé procento s tím, že nahoru je táhly prodeje IT, vybavení domácnosti (většinou z dovozu), zatímco prodeje potravin a pohonných hmot mířily opět dolů," komentoval čerstvá čísla analytik ČSOB Petr Dufek.
Boom podle něj stále zažívají internetové obchody, k jejichž bujarému růstu přispívá rostoucí škála nabízeného zboží, ale i dostupnost srovnání cen a stále větší obliba. "Nepochybně sehrály roli i obavy z možného zdražení dovážené produkce o devalvaci koruny," konstatuje Dufek.
Prodej přes internet poroste i letos překotně
Obecně však podle něj efekt slabé koruny, která urychlila nákupy před Vánoci (více zde), postupně mizí, a tak úvod roku bude bez ohledu na slevovou sezonu pro obchodníky nejspíše mnohem slabší. "O co více lidé nakoupili v rychlosti po oslabení koruny, o to méně nakoupí nyní," dodal analytik ČSOB.
Podle Pavla Kulhavého, odborníka na maloobchod ze společnosti PwC Audit se však obchodníci v následujících měsících dostanou do černých čísel, a to i prodejci potravin, kteří loni zaznamenali pokles. Dvouciferně podle něj letos opět porostou internetoví prodejci.