Největší podíl na růstu tržeb měl prodej zboží přes internet či zásilkové služby, který také zaznamenal nejrychlejší růst, a to o 29,3 procenta. K celkovému růstu přispěl výrazněji i maloobchod ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, který stoupl o 13,5 procenta. Naopak tržby za pohonné hmoty, potraviny a farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží klesly.
"Přestože výsledek zářijových tržeb je rozpačitý, v jistých segmentech lidé utráceli jako diví, což je případ elektra. Takový nárůst tržeb po prázdninách jsme nezaznamenali za posledních několik let. Prodeje rostly o desítky procent, a to zejména v segmentu velké bílé i malé bílé techniky, tahounem byly rovněž mobily," uvedl Robin Weintritt, ředitel prodeje sítě Expert Elektro.
Podle něj lze těžko odhadovat, proč zrovna letošní září bylo v prodeji elektra tak silné. "Útok na peněženky lze určitě ještě očekávat. S blížícími se Vánoci chuť lidí utrácet teprve poroste. Tomu napomáhá fakt, že u nejvíce trendových věcí, jakými jsou smartphony či tablety, šmahem roste konkurence a díky tomu se i snižují ceny. Takže to, co si loni dopřávali jen někteří, je letos dostupné pro všechny," dodal Weintritt.
Podle ekonomů se stav tuzemské ekonomiky postupně zlepšuje. "Celkově se situace v české ekonomice opatrně stabilizuje. Nezaměstnanost sice půjde v dalších měsících vzhůru a mzdy jistě výrazně neporostou, ale inflace bude pravděpodobně nadále nízká," říká Tomáš Volf z finanční skupiny Citfin.
Podle něj poslední data ukazují na vyšší tendenci spotřebitelů pořizovat si zboží dlouhodobé spotřeby, což dokazuje, že lidé mají pozitivní očekávání ohledně budoucnosti. A i přesto, že mají strach ze ztráty zaměstnání, utrácet by měli v obchodech stále více, i když zatím jen pomalu. "Citelnější navýšení tržeb obchodníků vidíme jako možné nejdříve od druhého čtvrtletí příštího roku," dodal Volf.