Malým samoobsluhám ještě neodzvonilo

  • 2
Trápí vás pocit, že hypermarkety už úplně ovládly maloobchodní trh s potravinami a po obyčejných malých prodejnách se slehla země? Pokud ano, tak máte pravdu jen částečně. České samoobsluhy se rozhodně nemusí před zahraničními řetězci sklánět.

Společnost Incoma Research, která situaci na trhu samoobslužných prodejen sledovala, brala v potaz pouze obchody s prodejní plochou nad dvě stě metrů čtverečních.

V České republice tomuto požadavku odpovídá 2200 obchodů. Pokud byste si chtěli důkladně prohlédnout obsah všech jejich regálů, připravte se na procházku po 1,5 milionu metrech čtverečních.

Nezávislí obchodníci a spotřební družstva mají převahu v počtu prodejen. Prvně jmenovaným patří téměř polovina obchodů (42 procent), na téměř pětině samoobsluh pak najdete štít se znakem spotřebního družstva.

Výzkum se podrobněji zaměřil na prodejny, které nenesou značku národního řetězce, protože v některých krajích ještě hrají významnější roli než hypermarkety.

Pětina těchto prodejen používá moderní pokladní systémy se čtečkou čárového kódu, překvapivě pouze dvě pětiny mají k dispozici počítač.

Velkoplošné hypermarkety (plocha nad 2500 metrů čtverečních) zastiňují tradiční prodejny především svojí rozlohou. Představují jen necelý čtyřprocentní podíl na celkovém počtu samoobsluh, nicméně jim patří 31 procent celkové plochy.

Pokud k nim přidáme i jejich menší bratry, které provozují nadnárodní obchodní řetězce, připadá na ně dokonce 70 procent prodejní plochy samoobsluh.

Majitelé všech samoobslužných prodejn by pravděpodobně měli velkou radost, kdyby k nim pravidelně chodilo nakupovat tolik zákazníků, kolik jim přiřkla statistika. Podle ní totiž na jednu samoobsluhu připadá průměrně přes 4600 lidí.