Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

  16:57aktualizováno  16:57
Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových řízeních. Hlad stavebních firem po veřejných zakázkách, zejména ve výstavbě silnic a dálnic, totiž v posledních letech zostřil konkurenci na českém trhu a uchazeči se předhánějí v podávání co nejlacinějších nabídek.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Ty jsou mnohdy až o 40 procent nižší, než je projektantem spočítaná předpokládaná cena.

Honba za nejnižší cenou však působí problémy jak stavebním firmám, tak státu, který zakázky zadává. Soutěžení zaměřené na nejnižší cenu kazí vztahy mezi vítězi zakázek a jejich subdodavatelskými partnery. Ti, aby zakázku dostali, musí balancovat na hraně nákladů, a snaží se proto tlačit na subdodavatele, aby jim ceny svých služeb ještě více zlevnili.

„Přestože stát tak v aktuální situaci staví dopravní stavby rekordně lacino, dlouhodobě není takový stav ekonomicky udržitelný a hrozí, že řada českých firem zkrachuje,“ předpověděl na podzim náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. 

Známá je například situace, kdy portugalská firma Mota-Engil přechodně přerušila stavbu obchvatu Třince poté, co se její tuzemský partner SDS Exmost dostal do insolvence.

Vysvětlete, proč jste tak laciní

Právě dokončený manuál umožní úřadům vyloučit ze soutěže nabídky nižší než 70 procent takzvané předpokládané ceny. V první fázi však musí uchazeče požádat o vysvětlení důvodů, které je vedly k podání takto laciné nabídky.

„Hodnota 70 procent byla doporučena odborníky v oblasti oceňování dopravních staveb na základě zkušeností,“ uvedl Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, který má financování výstavby v dopravě na starosti. Dalším kritériem je porovnání nabídky s minimálními náklady stavby, které podle cenové kalkulace zahrnují náklady na materiál, mzdy a pohonné hmoty.

Stavby chceme urychlit, spoustu jich však brzdí aktivisté, říká Ťok

Kromě ceny, která v současnosti představuje největší část hodnocení každé státní zakázky, ministerstvo navrhuje vybírat soutěžící firmy rovněž podle technické úrovně navrhované stavby a odborné úrovně týmu, který bude na zakázkách pracovat.

Úředníci by tak napříště mohli přidat plusové body firmě, která nabídne kratší dobu prací, dodá stavbu z kvalitnějšího materiálu, navrhne řešení šetrnější k životnímu prostředí nebo převezme zodpovědnost za další údržbu a provoz připravované komunikace.

Uvedené možnosti podle Hořelici umožní státu dosáhnout vyšší kvality veřejných staveb. Jejich cena by navíc neměla být hodnocena pouze jako náklad na výstavbu, ale měla by se zohledňovat celková délka životnosti a náklady, které si vyžádá údržba. Nová pravidla si nyní státní investorské organizace vyzkoušejí na vybraných pilotních projektech.




Nejčtenější

Nová dálnice obkrouží Česko po obvodu a spojí krajská města, plánuje stát

Propojení krajských měst dálnicemi, rychlostními silnicemi, a silnicemi I.tříd

Stovky kilometrů nových dálnic mají spojit krajská města. Na rozdíl od dnešní sítě, která často končí nebo začíná v...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...



Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který...

Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy...

Traktorových náklaďáků je v Česku 131, firmám umožňují obcházet zákazy

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Vypadají úplně stejně jako nákladní auta. Nemají ale tachograf, řídit je lze od sedmnácti let, řidič nemusí dodržovat...

Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Za drahý benzin mohou politici, sankce totiž nepomáhají

Pohonné hmoty (ilustrační foto)

Cena benzinu se šplhá nahoru a lidé za to mohou spílat hlavně světovým politikům, kteří rádi uvalují sankce proti...

J&T převzala vedení v některých dceřiných firmách CEFC

Florentinum, Praha - Florenc

Poté, co skupina J&T ve čtvrtek odvolala kvůli nesplacenému dluhu představenstvo CEFC Europe, převzala vedení v...

Němcová: Zrychlíme příchod pracovníků z Ukrajiny, chybí hlavně pečovatelky

Ministryně práce a sociálních věcí Jaroslava Němcová v diskusním pořadu...

Česko by mohlo mít speciální program pro získávání pečovatelek z Ukrajiny, aby se do země dostaly snadněji a rychleji....

Najdete na iDNES.cz