Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Marlenka chce otevřít kavárnu a nabízet nápoj z džezvy

  12:00aktualizováno  12:00
Výrobce medových dortů z Frýdku-Místku utržil loni rekordních 260 milionů korun a rozšiřuje výrobu. Chystá otevření kavárny, kde plánuje připravovat oblíbený nápoj tradiční, ale nepříliš rozšířenou metodou v měděných konvičkách.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pokud si obyvatelé arménské metropole Jerevanu v jedné z kaváren v okolí proslulé opery objednají kávu, mají téměř vždy na mysli silný nápoj připravený podle prastarého způsobu v měděné nádobě zvané džezva na horkém písku. Češi však dávají přednost klasickému espresu, a proto tuzemské kavárny poměrně náročný druh přípravy kávy v džezvě téměř nenabízejí.

Změnit to chce majitel frýdeckomísteckého výrobce medových dortů Marlenka Gevorg Avetisyan, který z Arménie pochází. Chystá otevření vlastní kavárny, kde bude kávu připravovat způsobem obvyklým ve své vlasti. "Pokud vše půjde hladce, otevřeme ji ještě letos na podzim na zámku ve Frýdku-Místku," říká podnikatel, který vedle sladkostí distribuuje pod značkou Marlenka i vlastní kávu.

Avetisyan tak chce navázat na svého krajana Georgiuse Deodatuse Damascenusa, který v roce 1714 otevřel v Praze první kavárnu na území Čech.

Jak uvařit kávu v džezvě

Jak uvařit kávu v džezvě Používáme čerstvou, velmi jemně namletou kávu a studenou vodu. Do malé džezvy patří cca 14 g kávy.

1. Nasypte 1/2 lžičky cukru, s trochou vody nechte zkaramelizovat.

2. Nasypte kávu do džezvy.

3. Zalijte čerstvou studenou vodou. Hladina v ohybu

4. Promíchejte. 3x opakujte tento proces.

5. Pomalu ohřejte až na 96 až 97 stupňů, po vypěnění odstavte.

6. Rozlijte do předehřátých šálků.

Pramen: mamacoffee; Nika Vacková

Marlenka už obstarala speciální přístroj na ohřívání písku, na kterém se podle originálního způsobu džezva s kávou ohřívá. Aparát za zhruba deset tisíc korun nelze v Česku vůbec sehnat, kávu připravenou na písku až na výjimky kavárny nevedou.

"Pamatuji si, že to dříve nabízela jedna kavárna v Praze a také dvě v Brně, ale nevím, zda už od toho neupustily. Pravá káva v džezvě je poměrně složitá věc, která se do provozu moc nehodí, protože je potřeba strávit přípravou poměrně dlouhý čas," říká barista Adam Dvořák z Kávového klubu.

V Praze kávu z džezvy nabízí například smíchovský hotel General, jehož majitel pochází rovněž z Arménie. "Hosté to berou jako exotiku, chtějí, abychom to před jejich očima připravili, a pak to ochutnají," říká manažer hotelu Arsen Kočaryan.

Podle kavárníků má však řada Čechů džezvu doma, i když lze jen těžko odhadnout, kolik "kafařů" ji opravdu používá k přípravě kávy a kolik ji vystavuje jenom jako líbivou dekoraci. "Je to tradiční a zároveň exotická metoda, od které se ale v poslední době trochu ustupuje. Nicméně má jistě stále svoje příznivce, oblíbená je například kořeněná verze s kávou s kardamonem," vysvětluje Kryštof Eliáš ze sítě kaváren Mamacoffee.

Polovina Čechů pije "turka"

Podle průzkumu agentury Median, která chování spotřebitelů na trhu s kávou sleduje, stále mezi Čechy kraluje klasický "turek", kterého pije 45 procent lidí. Následuje espreso, kterému fandí zhruba 25 procent konzumentů, a překapávaná káva s 20 procenty příznivců. Vlastní kavárna není jedinou letošní novinkou společnosti Marlenka. Firma investovala 220 milionů do rozšíření výroby, čtyř nových linek a návštěvnického centra ve frýdecko-místecké továrně, jehož start plánuje na květen. Kvůli rozšíření výroby chce do konce srpna přijmout 40 lidí.

Nově se také v regálech obchodů objevují malé medové snacky Marlenka v hořké čokoládě. "Už jsou k dostání v Globusu, brzy by se měly objevit i v dalších řetězcích," říká šéf Marlenky Avetisyan. Minulý rok se firmě vydařil, tržby vzrostly o 38 procent na rekordních téměř 260 milionů korun.

Podívejte se, jak Gevorg Avetisyan popisuje začátky svého podnikání a ukazuje výrobu:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

DM drogerie (ilustrační snímek)
Drogerie dm příští rok spustí internetový obchod. Prodeje táhne bio

Drogerie dm, největší evropská síť s drogistickým zbožím, spustí v příštím roce v Česku internetový obchod. Firmě se v tuzemsku daří, za poslední rok zvýšila...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.