Důvodem růstu cen másla není vyšší cena mléka jako základní suroviny, ale cena smetany. „U smetany jsme surovinově téměř na trojnásobku ceny z jara loňského roku,“ potvrdil Michal Schlanger z nákupního oddělení potravinářského velkoobchodu Bidfood, který je největším distributorem potravin v Česku. Podle něj současný nedostatek smetany způsobila vyšší konzumace mléčného tuku obecně.
Ten tvoří základní součásti nejen másla, ale i šlehačky, sladké i zakysané smetany, všech druhů sýrů, některých jogurtů, mléčných nápojů a řady dalších výrobků. Schlanger tvrdí, že obchodní řetězce jsou nyní ochotné u másla akceptovat téměř jakoukoliv cenu, protože hlavní sezona nákupu másla ještě ani nezačala a zákazníci narážejí na prázdné regály. „Žádný z nich si nedovolí nemít máslo,“ říká.
O ceně másla se podle něj stejně nerozhoduje v Česku, ale v okolních zemích, jako jsou Německo a Polsko. „Zákazníci neodkládají své nákupy, a naopak se snaží předzásobit, což posiluje poptávku a dále šroubuje ceny másla vzhůru,“ dodal Schlanger. Podle něj se u Bidfoodu tento trend projeví už v říjnu v cenách máslového pečiva a dalších podobných výrobků.
Ruská jako luxusní zboží
Od ledna 2018 pak podraží i balené smetanové zmrzliny od největšího českého výrobce, společnosti Prima z Opavy. „Musíme reagovat na zdražení vstupních surovin, jako jsou smetana a máslo,“ uvedl brand manažer značky Lukáš Dědek.
Cenový skok se podle něj nejvíc dotkne ruské zmrzliny, kde je největší podíl smetany a másla.
Některé mlékárny připouštějí, že růst ceny ještě neskončil. „Pokud nedojde ke spravedlivému narovnání marží a zklidnění na trhu, může cena výrobků s vyšším obsahem tuku do Vánoc ještě vzrůst,“ prognózuje Ludmila Staříková z mlékárenské společnosti Interlacto, která vlastní mlékárny v Opočně, Jihlavě a Olešnici. Řada jiných mlékáren se k tématu cen nechtěla vyjádřit.
Také Staříková připomněla, že za vyšší cenu nemohou mlékaři. Podle dostupných statistik totiž vyrábí český mlékárenský průmysl prakticky stejná množství mléčných produktů jako v loňském roce. Za viníka vyšších cenovek označila obchodní řetězce, které podle ní začaly zvedat marže hlavně u másla, potažmo u výrobků se zvýšeným obsahem živočišného tuku. Podle prezidenta Agrární komory Jandejska však hraje roli nejen cenová politika řetězců, ale také přirozené faktory. V létě například tuková složka v mléku přirozeně klesá, což se následně projeví i v její vyšší ceně.
O výši marží u mléka a másla se zemědělci a řetězce hádali už letos v létě. Farmáři a ministerstvo zemědělství tvrdili, že si prodejci k českému zboží přirážejí víc než u zboží zahraniční konkurence. Nakonec spor řešil i specializovaný finanční úřad, který zjistil, že to z osmi zkoumaných potravin platilo jen u mléka a másla, ostatní české potraviny řetězce naopak zvýhodnily.
Chcete si vyrobit máslo doma? Tady je návod:
6. září 2017 |