Ceny másla rostou, čtvrtkilogramová kostka másla od Madety stojí v prodejnách Albert 59 korun. Nárůst cen ukazují i letošní data Českého statistického úřadu (ČSÚ), cena v maloobchodu se vyhoupla na téměř 55 korun.
„V žádném případě by cena másla neměla převýšit hranici 60 korun. Bude se pohybovat v podobných hladinách jako minulý rok,“ předpovídá Jiří Kopáček, předseda Českomoravského svazu mlékárenského.
Důvodem rostoucí ceny je podle Kopáčka velká poptávka po mléčném tuku, stejně jako loni. „V podzimní sezóně je mléčného tuku méně a poptávka převyšuje nabídku. Vyrábí se z něj i jiné výrobky, ne jen máslo, tím pádem cena stoupá,“ vysvětluje Kopáček. Dodává, že se situace v různých regionech liší. „Některé mlékárny mohou mít tuku více, pak nárůst ceny nebude tak dramatický.“
Podle dat Českého statistického úřadu vzrostla cena másla mezi lednem až září o 8 procent. Nejlevnější bylo máslo v dubnu, kdy čtvrtkilová kostka stála v průměru 45,96 korun. Od května se pak částka na cenovkách postupně navyšovala, loňský měsíc dosáhla průměrné hodnoty 54,69 koruny.
Přesto však máslo zdražuje výrazně rychleji než jiné mléčné výrobky. Třeba sladká trvanlivá smetana za stejnou dobu podle ČSÚ zdražila o 2,3 procenta.
Loňský podzim zasáhla máselná krize Českou republiku i sousední země. O potravinu se tuzemští spotřebitelné několikrát doslova přetahovali, když ji supermarkety přidaly do akčních letáků. Domácí mrazáky těch největších spekulantů se plnily zásobami másla na týdny dopředu.
Stabilnější než loni
Obchodní řetězce loňské dramatické scénáře neočekávají. „Nákupní cena je v současné době 139 korun za kilogram, nákupní cena smetany se drží na 70 korunách za litr, což napovídá tomu, že cenu másla můžeme očekávat bez větších výkyvů,“ říká tisková mluvčí Globusu Rita Gabrielová.
VIDEO: Lidé vzali ztečí řetězec, který na den zlevnil máslo na 47 korun |
Podle mluvčí Kauflandu Renaty Maierl cena másla v současné době dokonce klesá, rapidní zvýšení se proto neočekává.
Rostoucí cena másla nemá podle řetězců vliv na přechod zákazníků k margarínům.
„Naopak se dá říci, že segment margarínů všeobecně klesá,“ říká Maierl. Podobně vnímá situaci i Lidl či Albert. Máslo se navíc často objevuje v akčních letácích jednotlivých supermarketů, tudíž cenové rozpětí obou komodit není tak dramatické jako dříve.