Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

MasterCard čelí žalobě kvůli vysokým poplatkům. Odškodné má být 447 miliard

  17:04aktualizováno  17:04
Americká společnost MasterCard čelí v Británii žalobě za údajné účtování nadměrných poplatků u milionů karetních transakcí. Žaloba požaduje odškodné ve výši 14 miliard liber, v přepočtu 447 miliard korun.
Žaloba firmu viní z toho, že účtovala obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně

Žaloba firmu viní z toho, že účtovala obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně | foto: AP

Jde zatím o největší požadavek na odškodné, jaký kdy byl u britského soudu předložen, informují zahraniční média.

Žalobu podala právní firma Quinn Emanuel jménem bývalého finančního ombudsmana Waltera Merrickse. Z případné výplaty odškodného by mohlo podle právní společnosti těžit až 46 milionů uživatelů karet MasterCard v Británii. Podle agentury Reuters by při odškodném 14 miliard liber mohl každý, koho se bude nárok na odškodné týkat, dostat více než 300 liber, tedy 9 600 korun.

Reakce MasterCard

  • Firma oponuje, že na případ není možné vztahovat rozsudek Evropského soudního dvora, kde šlo o přeshraniční poplatky. Zatímco nyní se jedná o mezibankovní poplatky na britském trhu, které byly nastaveny podle specifických podmínek domácího trhu.
  • Podle společnosti nebyly tyto druhy soudních řízení v minulosti úspěšné. Americké soudy prý odmítly teorii, že mezibankovní poplatky poškozují konečné zákazníky, jako spekulativní.
  • MasterCard připomíná, že placení kartou má své náklady. Ty jsou rozděleny mezi všechny zúčastněné strany - tedy zákazníka, vydavatele karty, obchodníka a banku poskytující karetní terminál - a jsou tak daleko nižší, než kdyby je měli zákazníci nebo obchodníci platit sami.

Zdroj: Banking Technology

Žaloba obviňuje MasterCard, že účtoval obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně vysoké poplatky za transakce, které byly přeneseny na spotřebitele v podobně přemrštěné ceny za zboží a služby. Žaloba přichází poté, co v roce 2014 rozhodl antimonopolní úřad EU, že poplatky účtované firmou MasterCard majitelům obchodů za zpracování zahraničních plateb v rámci EU byly příliš vysoké.

MasterCard jakékoliv pochybení popírá.

Merricks v prohlášení uvedl, že případ je zlomový pro odškodnění spotřebitelů v Británii. Merricks působil do roku 2009 deset let jako šéf úřadu pro dohled nad finančními službami a pomáhal urovnat spory mezi spotřebiteli a firmami poskytujícími finanční služby.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letadla společnosti Lufthansa čekající na letišti v Mnichově.
Lufthansa koupí část Air Berlin za zhruba 210 milionů eur

Největší německá letecká společnost Lufthansa podepsala dohodu o koupi velké části insolventních aerolinek Air Berlin za zhruba 210 milionů eur (5,4 miliardy...  celý článek

Indický angrešt zvaný alma
Hollywood „ujíždí“ na indickém angreštu. Plastický chirurg toho využil

Americké celebrity objevily indický angrešt a nemohou se ho nabažit. Hvězdy jako Kim Kardashianová, Britney Spears nebo Sofia Vergara doporučují na sociálních...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
Vláda Kyrgyzstánu vypověděla smlouvu s českou firmou Liglass Trading

Kyrgyzstán jednostranně vypověděl smlouvu s českou firmou Liglass Trading na výstavbu kaskády vodních elektráren na řece Naryn. Oznámila to ve středu státní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.