Žaloba firmu viní z toho, že účtovala obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně

Žaloba firmu viní z toho, že účtovala obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně | foto: AP

MasterCard čelí žalobě kvůli vysokým poplatkům. Odškodné má být 447 miliard

  • 11
Americká společnost MasterCard čelí v Británii žalobě za údajné účtování nadměrných poplatků u milionů karetních transakcí. Žaloba požaduje odškodné ve výši 14 miliard liber, v přepočtu 447 miliard korun.

Jde zatím o největší požadavek na odškodné, jaký kdy byl u britského soudu předložen, informují zahraniční média.

Žalobu podala právní firma Quinn Emanuel jménem bývalého finančního ombudsmana Waltera Merrickse. Z případné výplaty odškodného by mohlo podle právní společnosti těžit až 46 milionů uživatelů karet MasterCard v Británii. Podle agentury Reuters by při odškodném 14 miliard liber mohl každý, koho se bude nárok na odškodné týkat, dostat více než 300 liber, tedy 9 600 korun.

Reakce MasterCard

  • Firma oponuje, že na případ není možné vztahovat rozsudek Evropského soudního dvora, kde šlo o přeshraniční poplatky. Zatímco nyní se jedná o mezibankovní poplatky na britském trhu, které byly nastaveny podle specifických podmínek domácího trhu.
  • Podle společnosti nebyly tyto druhy soudních řízení v minulosti úspěšné. Americké soudy prý odmítly teorii, že mezibankovní poplatky poškozují konečné zákazníky, jako spekulativní.
  • MasterCard připomíná, že placení kartou má své náklady. Ty jsou rozděleny mezi všechny zúčastněné strany - tedy zákazníka, vydavatele karty, obchodníka a banku poskytující karetní terminál - a jsou tak daleko nižší, než kdyby je měli zákazníci nebo obchodníci platit sami.

Zdroj: Banking Technology

Žaloba obviňuje MasterCard, že účtoval obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně vysoké poplatky za transakce, které byly přeneseny na spotřebitele v podobně přemrštěné ceny za zboží a služby. Žaloba přichází poté, co v roce 2014 rozhodl antimonopolní úřad EU, že poplatky účtované firmou MasterCard majitelům obchodů za zpracování zahraničních plateb v rámci EU byly příliš vysoké.

MasterCard jakékoliv pochybení popírá.

Merricks v prohlášení uvedl, že případ je zlomový pro odškodnění spotřebitelů v Británii. Merricks působil do roku 2009 deset let jako šéf úřadu pro dohled nad finančními službami a pomáhal urovnat spory mezi spotřebiteli a firmami poskytujícími finanční služby.

,