Když Romana Šuláková z Uherského Hradiště nakupovala oblečení pro dceru Nikol, nebyla s nabídkou českých obchodů spokojená. Nevyhovoval jí vzhled ani design zboží. A o příznivém poměru ceny a kvality nemohla podle ní být ani řeč.
Začala tedy ve Velké Británii nakupovat nejprve zboží z druhé ruky, před čtyřmi lety otevřela v Uherském Hradišti kamenný obchod a před třemi si zařídila internetový. "Nyní už nakupujeme pouze nové zboží z kolekcí německých a britských značek," říká.
Matky v akci
Čtyřiatřicetiletá Šuláková není jediná žena, která se rozhodla zaplnit mezeru na českém trhu a nabídnout i jiným matkám prostřednictvím malých obchůdků či internetu kvalitní a mnohdy levnější oblečení pro děti.
Na stránkách mimishop.cz si může každý založit svůj vlastní internetový obchod s dětskou výbavou. "Nyní evidujeme celkem sedm set aktivních obchodů. Přitom jen od počátku roku máme 250 nových prodejců," říká provozovatel mimishopu Bohdan Škoda.
Podle něj často začne podnikat žena a nakonec se stane, že je do obchodu přiveden i její partner. Obchod s dětskou výbavičkou se teď i díky babyboomu zkrátka vyplatí.
Provoz webového obchodu však není zdarma. Matky platí provozovateli od tisíce do šesti tisíc korun za poskytnuté služby.
V zahraničí se dá podle zkušeností matek koupit až o pětinu levněji.
SMS zdarmaPokud si objednáte aktuální SMS zpravodajství portálu iDNES.cz, budete mít službu první měsíc zdarma a potom za 29 Kč/měsíc. Platí pro zákazníky O2. Více zde |
"Nabídka českých kamenných obchodů se mi nelíbila, tak jsem začala hledat v zahraničí. Třeba britský NEXT je až o pětinu levnější než ten český a v Německu má H&M nižší ceny tak o patnáct procent. Nechápu, jak je možné, že u nás jsou ty samé věci dražší, když jsme přece všichni v Evropské unii," říká Petra Žahourová, matka dvouleté dcery.
Pravděpodobné vysvětlení má analytik ze společnosti Atlantik Patrick Vyroubal: "Východní Evropa stále tak trochu platí za odkladiště Západu. Lidé tu na značky hledí jako na něco luxusního a většina je ochotna za značku připlatit. Svou roli tu hraje i cenová politika prodejců."
A svůj názor na tyto cenové rozdíly má i Lenka Štanclová, která vyrábí šátky na nošení dětí. "Za rozdílnými cenami podle mě stojí množství zboží, které se v zemi prodá," říká podnikající matka. Naráží tak na fakt, že do zemí s větším počtem zákazníků prodávají výrobci levněji.
Podle slovenské obchodnice Dagmar Koppalové se vyplatí zajet do Polska například pro kočárek, kde jsou i značkové až o polovinou levnější než v Česku a na Slovensku, do Rakouska jezdí zase nakupovat hračky.
Podle ní se nevyplatí v českých obchodech nakupovat zboží, které se vyrábí v USA a Velké Británii. Na internetu lze třeba šátky na nošení dětí americké značky MOBY koupit za třináct stovek, v USA přitom stojí necelou polovinu.
Pleny jsou v Česku levné
Co se u nás vyplatí nakupovat, je kosmetika a pleny. Dříve se hodně jezdilo pro kosmetiku do Německa, ale to už se dnes nevyplatí.
"Pleny se někdy v Německu vyplatí koupit a někdy ne. Pokud je v českém obchodě slevová akce, tak je Německo určitě dražší," říká Alena Horáková z Liberce. Avšak upozorňuje, že za hranicemi mají již novější kolekce plen. Když tady ještě pleny neměly pružné pásky, tak si je prý z Německa vozila.
Pleny jsou na trhu žádaným zbožím. Dítě je totiž bude potřebovat po několik let. Není tedy divu, že matky pečlivě sledují jejich ceny.
Ondřej Hloupý, který se stará o server akcniceny.cz, potvrzuje, že právě pleny jsou ve středu zájmu. "Plenky patří k nejhledanějším výrazům na našich stránkách. V tomto roce drží primát před notebooky a televizory," tvrdí Hloupý.
Doplňuje, že pleny jsou ve slevách při akčních nabídkách, které dlouhodobě sleduje, pravidelně zlevněné až o třetinu.