Panenky Barbie | foto: Reuters

Barbie už neláká jako dřív, Mattel hlásí největší ztrátu za patnáct let

  • 4
Americkému výrobci hraček Mattel se nedařilo tak, jak by si představoval. Během prvního čtvrtletí klesl zisk firmy nejvíc za patnáct let, tržby byly nejnižší za osm let. Mohou za to jednak nižší prodeje panenky Barbie a velké slevy na neprodané vánoční zboží.

V prvním čtvrtletí letošního roku se prodalo meziročně o třináct procent méně panenek Barbie, která je klíčovou značkou Mattelu přes šedesát let. Pokles prodejů byl vyšší, než se čekalo. Klesl i obrat za prodej interaktivních hraček pro nejmenší Fisher-Price.

Celkové tržby se propadly do konce března o 15,4 procenta na 735 milionů dolarů, což bylo nejvíc od roku 2009. Velké slevy, které firma musela nasadit na neprodané zboží z Vánoc v kombinaci s propadem tržeb pak vedly k největší ztrátě od roku 2002, která přesáhla 113 milionů dolarů, uvedla agentura ČTK.

„Přebytek zásob a slevy, které musela firma poskytnout ve vánoční sezóně, byly větší, než investoři čekali,“ okomentoval výsledky analytik BH Securities Martin Vlček. Akcie po oznámení výsledků klesly o více než šest procent a za posledních dvanáct měsíců klesly o čtvrtinu.

Disney princezny zvyšují prodeje Hasbro

Firma už kvůli slabým výsledkům zhoršila výhled tržeb na celý rok. Nyní očekává zvýšení tržeb o zhruba pět procent místo dosavadních šesti až devíti procent.

Vedení společnosti se v únoru chopila bývalá prezidentka divize Google Margo Georgiadis. Zaměřit se chce na vývoj „chytrých“ hraček, s nimiž chce prorazit v Japonsku a Asii, uvedl server BBC. Tržby v Číně má zvýšit nově uzavřená smlouva s obřím on-line prodejcem Alibaba.

Největší konkurentem Mattelu je americký výrobce hraček Hasbro. Ten minulý měsíc oznámil skokový nárůst prodejů hraček pro dívky poté, co získal práva na prodej hraček s motivy Disney princezen, včetně postav z populární pohádky Ledové království. Mattelu smlouva s Disney skončila loni.

V Česku je jedna z největších sbírek Barbie v Evropě:

15. února 2011