U českých dálnic v současnosti stojí 16 billboardů ve tvaru orla Mattoni. Šest z nich už má novou podobu a další na transformaci čekají. „Příprava každého jednotlivého projektu, povolení úřadů, úprava statusu na umělecké dílo, výběr motivu a samotná realizace přeměny pokaždé vyžaduje dlouhý čas. Zatím tedy nejsou stanoveny konkrétní termíny pro další orly,“ řekla mluvčí Karlovarských minerálních vod (KMV) Andrea Brožová.
Poutače ve tvaru orla jsou 24 metrů široké a 15 metrů vysoké. Ke transformaci dvou z nich, ležících u dálnice D1, došlo už během loňského června. První z nich nese motiv od výtvarnice Míly Fürstové, který podle jejich slov vyjadřuje pocity z návratu domů do Česka.
„Příběh naznačený v motivu mého orla je určitá oslava dětství stráveného v Čechách, které mi dalo křídla k rozletu do celého světa,“ vysvětlila své dílo Fürstová. Na druhém orlu se objevilo studentské dílo Lucie Havlové, inspirované dopravními značkami, které dálnici lemují. K proměně dvou orlů u dálnice D5 došlo posléze v srpnu 2018.
Letos v červenci došlo k proměně dalších dvou orlů Mattoni stojících u dálnic D8 u Keblic a D35 u Velkého Újezdu. Oba z nich nesou studentské motivy, jejichž autory jsou Štěpán Rubáš a Radek Směták. Rubáš pro KMV vytvořil dílo s názvem Okno, které podle něj dodržuje harmonii okolní přírody. „Nechal jsem zmizet orla Mattoni v nebi a pomocí siluet dravců vytvořil iluzi,“ vysvětluje umělec.
Další orel se proměnil v dílo s názvem Historie vody. „Hlavní inspirací mi byl Island, díky kontrastu pokrytí sněhem a vulkanické aktivity. Podobně i u nás můžeme pozorovat vsakování roztáté vody do podzemních systémů,“ komentoval svůj výtvor autor Radek Směták.
„S ohledem na poslední úpravu zákona o pozemních komunikacích jsme se rozhodli s dálničními orly jako naší reklamou rozloučit,“ uvedl k proměně orlů Ondřej Postránský, ředitel marketingu KMV.
Společnost KMV těmito změnami reaguje na novelu zákona o pozemních komunikacích, která platí od září 2017. Ta vyžaduje odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy. Majitelům reklamních ploch nařizuje jejich odstranění pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.
Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá |
Ministerstvo: billboardy musí i tak zmizet
Z reklamních poutačů se tak podle společnosti postupně stávají umělecká díla stojící ve volné krajině. „Nesou nyní výtvarný a ryze nekomerční motiv nespojený s žádnou firmou, proto vyhovují všem požadavkům platného zákona o pozemních komunikacích,“ míní Brožová.
Podle ministerstva dopravy to však novele silničního zákona nadále neodpovídá. „Pokud jsou v ochranném pásmu u dálnic nebo silnic 1. třídy, provozovatel je nadále povinen je odstranit,“ uvedl mluvčí resortu František Jemelka.