Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mattonky se po 15 letech vrací na koleje. Vlaky je začnou vozit na Moravu

  9:49aktualizováno  9:49
Železničním dopravcům se po dlouhé době podařilo na koleje přetáhnout nápoj, který dosud po Česku rozvážejí výhradně kamiony. Společnosti Autodoprava Hanzalík a ČD Cargo začaly se zkušebním provozem přepravy minerálních vod Mattoni přes celou republiku vlakem.

Mattonky bude po kolejích převážet ČD Cargo a soukromá firma Autodoprava Hanzalík. | foto: Jan Šatava

"Začali jsme s testovacím provozem, do dvou týdnů by mělo dojít ke slavnostnímu zahájení," potvrdila mluvčí Karlovarských minerálních vod Bibiana Beňová. Naposledy firma využívala svoji vlečku pro přepravu nápojů v roce 1997.

Nákladní vlak, každý o zhruba dvaceti vagonech, spojí Kyselku na Karlovarsku se skladem firmy v Mostkovicích u Prostějova. "Jde o náklad, který dosud převáží ročně kolem 3 700 kamionů," přibližuje majitel Autodopravy Hanzalík Josef Hanzalík. Jeden z největších silničních dopravců dosud vozil minerálky výhradně po silnici, jde tak o jeho první železniční byznys. V praxi má ze silnic zmizet kolem patnácti kamionů denně.

Mattonky bude vozit ČD Cargo i soukromník

Minerálky mají z Kyselky na Karlovarsku cestovat nejprve tažené Hanzalíkovými lokomotivami do Chomutova, kde vlak převezme elektrická lokomotiva obchodního partnera ČD Cargo a odveze je až do Prostějova. Tam soupravu opět převezme Hanzalík a doveze ji do cíle v nedalekých Mostkovicích, odkud se náklad po celé Moravě rozveze kamiony. Hanzalík na přepravu získal staré dieselové lokomotivy od Českých drah, kterým se přezdívá "zamračené".

Podle KMV nebude přeprava vlakem levnější, firma se tím ale snaží o zlepšení pověsti i image ekologičtějšího výrobce. Možná utlumí i časté stížnosti obyvatel Kyselky a okolí, že kamiony příliš zatěžují tamní životní prostředí a ničí silnice.

Hanzalík má k vlakům blízko i jinak: už od dětství se věnuje modelové železnici a vlaky považuje za jeden ze svých koníčků. "Určitě to byl jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl vstoupit i na železnici," připustil Hanzalík.

Nechce přitom zůstat jen u přepravy minerálek. Jezdí i pro jiné výrobce nápojů či obchodní řetězce, například Tesco. Těm chce ukázat, že je to cesta, jak mohou ušetřit a vozit zboží mezi svými centrálními sklady. "Jednáme společně s ČD Cargo s dalšími našimi zákazníky o tom, že by část zboží jela po železnici," dodal Hanzalík.

Podle statistik dopravy loni vzrostl objem převezeného nákladu po železnici téměř o pět procent. Vlakům hraje letos do karet i fakt, že Správa železniční dopravní cesty nemohla zvýšit poplatek za použití železnice, zatímco mýto pro kamiony neustále roste.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Stát chce vědět, kam a jak lidé jezdí. Zeptá se čtyřiceti tisíc domácností

Tak velký průzkum od jednoho ministerstva tady ještě nikdy nebyl. Podle zjištění MF DNES právě startuje historicky první celostátní průzkum dopravního chování,...  celý článek

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.