Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 20 lety vtrhla do Česka hamburgerová kultura. Otevřel McDonald's

  22:01aktualizováno  22:01
Americký řetězec s rychlým občerstvením McDonald's před dvaceti lety odstartoval nový způsob stravování v ČR. Do 20. března 1992, kdy otevřel první restauraci v pražské Vodičkově ulici, jedly rodiny hlavně doma a zaměstnanci zaskakovali do bufetů, nebo si kupovali párek v rohlíku. Pak začal McDonald's nabízet první sendviče a naučil je jíst všechny - rodiče, děti i studenty.

Otevření prvního fastfoodu pod značkou McDonald's v Česku se těšilo u Pražanů značné pozornosti. | foto: McDonald's

První zákazníky získala společnost snadno. Lidé něco podobného neznali a chtěli to vyzkoušet. Za jediný rok tak firma měla už tři restaurace, které navštívilo přes 3,3 milionu lidí. Na své konto si připsala tržby 121 milionů Kč a do dalšího vybavení investovala 180 milionů. Zaměstnávala v té době 230 lidí.

Následně bylo potřeba zapracovat na rodičích. Je to velká skupina strávníků, a tak se v restauracích objevují dětské koutky, do nichž rodiče šťastně odkládají své ratolesti, aby si mohli na chvíli odpočinout a nemuseli vařit. Z vděku pak rádi utrácejí za občerstvení.

Přišel Happy Meal a tržby stouply téměř na dvojnásobek

Tržby firmy rostou a je na čase si vychovat pravidelné strávníky. V roce 1995 proto firma začíná nabízet dětem první Happy Mealy, což je marketingová bomba v podobě hračky přibalené k hranolkům a burgeru. Těm odolá málokdo. Rodiče kupují menu často jen kvůli hračce, kterou jejich děti "nutně" potřebují, aby byly ve školce "in". Hračky jdou totiž s dobou a doprovázejí právě promítané filmy, o nichž se při povinném poledním spaní mluví.

Anketa

V kterém řetězci rychlého občerstvení mají nejlepší jídlo?

Ilustrační snímek

Marketingový "podraz" na rodiče se vyplácí. Tržby firmy za rok stoupnou téměř na dvojnásobek, konkrétně z 482 milionů Kč v roce 1995 na 899 milionů o rok později. Firma má v té době 33 restaurací, přes dva tisíce zaměstnanců a za rok si u ní objednává jídlo 20,5 milionu zákazníků.

Doba se ale mění a je potřeba se jí přizpůsobit. McDonald's, představitel kalorického nezdravého jídla, rozšiřuje sortiment o zeleninové saláty a zveřejňuje kalorickou hodnotu svých produktů.

V roce 2009 začíná také radikálně měnit svou image. Barevně křiklavý interiér se mění do decentnější a vkusnější podoby. Malé děti totiž dospěly a chtějí vypadat inteligentně. Do Čech mezitím pronikla kávová kultura a tak je pouze třeba zákazníkům vychovaných od kolébky říci, že právě v "jejich" staré známé restauraci si na kávě pochutnají nejlépe. Vzniká první kavárna McCafé.

Takto vypadal nový interiér restaurace McDonald's na Václavském náměstí v roce

Takto vypadal nový interiér restaurace McDonald's na Václavském náměstí v roce 2002

Interiér kavárny McCafé na Václavském náměstí (2012)

Interiér kavárny McCafé na Václavském náměstí (2012)

Strategie se osvědčila, i když něco stojí. "V loňském roce jsme investovali do modernizace stávajících restaurací a otevření nových provozoven téměř 300 milionů korun," říká Radek Janalík, generální ředitel McDonald´s ČR/SR. Dnes má vlastní McCafé už téměř třetina restaurací řetězce (z celkového počtu 87) a letos jich má přibýt dalších dvacet.

Janalík je spokojen hlavně s tím, že řetězec roste i přes nepříznivou ekonomickou situaci v Evropě. Loni firma utržila 3,99 miliardy Kč, o dvě stě milionů více než v roce 2010, a počet zákazníků jí stoupl o pět procent na 62 milionů. Zaměstnávala v té době přes 5 200 lidí.

Úspěchy McDonald's přilákaly do Česka další řetězce. Jeho nejpřímějšími rivaly na poli rychlého občerstvení se tak staly řetězce KFC a Burger King. V kterém z nich vám chutná nejvíce, si zahlasujte v anketě.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lidl začíná v Polsku konkurovat cestovním kancelářím.
Diskontní Maledivy i Dubaj. Lidl v Polsku začal nabízet zájezdy

Polské cestovky mají od úterý těžkého soupeře. Na trh s dovolenými vstoupil německý diskont Lidl. Do pravidelné nabídky domácích i zahraničních zájezdů zařadí...  celý článek

Daniel Křetínský
Křetínského EPH kupuje německou elektrárnu Mehrum

Energetický a průmyslový holding (EPH) podnikatele Daniela Křetínského kupuje od společností Enercity a BS Energy německou firmu Kraftwerk Mehrum, která...  celý článek

Škoda Octavia Combi RS 245
Přes 900 majitelů škodovek podalo první společnou žalobu kvůli emisím

Prvních 911 českých majitelů dieselových škodovek podalo společnou žalobu na koncern VW a Škoda Auto. U obvodního soudu pro Prahu 8, kde má sídlo část...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.