Otevření prvního fastfoodu pod značkou McDonald's v Česku se těšilo u Pražanů

Otevření prvního fastfoodu pod značkou McDonald's v Česku se těšilo u Pražanů značné pozornosti. | foto: McDonald's

Před 20 lety vtrhla do Česka hamburgerová kultura. Otevřel McDonald's

  • 536
Americký řetězec s rychlým občerstvením McDonald's před dvaceti lety odstartoval nový způsob stravování v ČR. Do 20. března 1992, kdy otevřel první restauraci v pražské Vodičkově ulici, jedly rodiny hlavně doma a zaměstnanci zaskakovali do bufetů, nebo si kupovali párek v rohlíku. Pak začal McDonald's nabízet první sendviče a naučil je jíst všechny - rodiče, děti i studenty.

První zákazníky získala společnost snadno. Lidé něco podobného neznali a chtěli to vyzkoušet. Za jediný rok tak firma měla už tři restaurace, které navštívilo přes 3,3 milionu lidí. Na své konto si připsala tržby 121 milionů Kč a do dalšího vybavení investovala 180 milionů. Zaměstnávala v té době 230 lidí.

Následně bylo potřeba zapracovat na rodičích. Je to velká skupina strávníků, a tak se v restauracích objevují dětské koutky, do nichž rodiče šťastně odkládají své ratolesti, aby si mohli na chvíli odpočinout a nemuseli vařit. Z vděku pak rádi utrácejí za občerstvení.

Přišel Happy Meal a tržby stouply téměř na dvojnásobek

Tržby firmy rostou a je na čase si vychovat pravidelné strávníky. V roce 1995 proto firma začíná nabízet dětem první Happy Mealy, což je marketingová bomba v podobě hračky přibalené k hranolkům a burgeru. Těm odolá málokdo. Rodiče kupují menu často jen kvůli hračce, kterou jejich děti "nutně" potřebují, aby byly ve školce "in". Hračky jdou totiž s dobou a doprovázejí právě promítané filmy, o nichž se při povinném poledním spaní mluví.

Anketa

V kterém řetězci rychlého občerstvení mají nejlepší jídlo?

Ilustrační snímek

Marketingový "podraz" na rodiče se vyplácí. Tržby firmy za rok stoupnou téměř na dvojnásobek, konkrétně z 482 milionů Kč v roce 1995 na 899 milionů o rok později. Firma má v té době 33 restaurací, přes dva tisíce zaměstnanců a za rok si u ní objednává jídlo 20,5 milionu zákazníků.

Doba se ale mění a je potřeba se jí přizpůsobit. McDonald's, představitel kalorického nezdravého jídla, rozšiřuje sortiment o zeleninové saláty a zveřejňuje kalorickou hodnotu svých produktů.

V roce 2009 začíná také radikálně měnit svou image. Barevně křiklavý interiér se mění do decentnější a vkusnější podoby. Malé děti totiž dospěly a chtějí vypadat inteligentně. Do Čech mezitím pronikla kávová kultura a tak je pouze třeba zákazníkům vychovaných od kolébky říci, že právě v "jejich" staré známé restauraci si na kávě pochutnají nejlépe. Vzniká první kavárna McCafé.

Takto vypadal nový interiér restaurace McDonald's na Václavském náměstí v roce 2002

Interiér kavárny McCafé na Václavském náměstí (2012)

Strategie se osvědčila, i když něco stojí. "V loňském roce jsme investovali do modernizace stávajících restaurací a otevření nových provozoven téměř 300 milionů korun," říká Radek Janalík, generální ředitel McDonald´s ČR/SR. Dnes má vlastní McCafé už téměř třetina restaurací řetězce (z celkového počtu 87) a letos jich má přibýt dalších dvacet.

Janalík je spokojen hlavně s tím, že řetězec roste i přes nepříznivou ekonomickou situaci v Evropě. Loni firma utržila 3,99 miliardy Kč, o dvě stě milionů více než v roce 2010, a počet zákazníků jí stoupl o pět procent na 62 milionů. Zaměstnávala v té době přes 5 200 lidí.

Úspěchy McDonald's přilákaly do Česka další řetězce. Jeho nejpřímějšími rivaly na poli rychlého občerstvení se tak staly řetězce KFC a Burger King. V kterém z nich vám chutná nejvíce, si zahlasujte v anketě.