McDonald’s chtěl vejce od „šťastnějších“ slepic. Nesehnal je

  5:12aktualizováno  5:12
Síť restaurací McDonald’s chtěla zákazníkům nabídnout vejce od slepic žijících ve volném výběhu. Nenašla však dodavatele, který by byl schopen zajistit je v dostatečném množství. Komerční chov nosnic ve volném výběhu v Česku prakticky neexistuje.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Sít restaurací s rychlým občerstvení McDonald’s má problém se svou pověstí. Řetězec celosvětově bojuje s propadem zisků a odlivem zákazníků, u nichž firma nesplňuje jejich představu o zdravém životním stylu a sociální odpovědnosti.

To se nyní snaží Mc Donald’s všemi silami napravit. Kdysi tajemná společnost zveřejňuje složení výrobků i seznamy dodavatelů, postupně upouští třeba od používání kritizovaného palmového oleje a zavádí ještě nedávno nepředstavitelné novinky jako je obsluha u stolu.

Typy vajec

Každé vejce je označeno kódem, např. 3 CZ 1234. Písmena označují zemi původu, poslední čtyřčíslí zase registrační číslo chovu. První číslo vypovídá o metodě chovu nosnic:

3 = Klecový chov

Nejekonomičtější, ale také nejvíce kritizovaná metoda chovu. Od roku 2012 jsou povinné tzv. obohacené klece, kdy na jednu slepici připadá připadá prostor 750 cm2.

2 = Chov na podestýlce

Slepice se chovají v halách, mohou se volně pohybovat. Nedostanou se však ven. Podlaha je pokryta podestýlkou ze slámy, písku nebo hoblin.

1 = Volný výběh

Podobá se chovu na podestýlce, slepice se však mohou pohybovat i mimo halu. Nejvíce tak připomíná tradiční domácí chov ve velkém měřítku.

0 = Ekologický chov

Slepice se krmí jen schválenými krmivy podle standardů ekologického zemědělství. Mají dostatek prostoru a mohou se pohybovat venku.

Obrat strategie měly pocítit i tuzemské slepice. Podle šéfa jakosti McDonald’s ČR Víta Grece plánovala společnost změnit dodavatele vajec pro svá snídaňová menu. Vejce od nosnic chovaných na podestýlce měla nahradit produkty slepic žijících ve volného výběhu.

Síť však narazila na nedostatek dodavatelů, kteří by byli schopni vysokou poptávku uspokojit. „Máme vejce z chovu na podestýlce a chtěli jsme přejít k vejcím z volnému výběhu. Spotřebujeme však čtyři miliony vajec ročně, a to nám není schopen žádný obchodník dodat,“ prohlásil Grec.

Že chovatelé slepic, jejichž vejce jsou pak v prodejnách označeny číslem jedna, v Česku prakticky neexistují, potvrdil i místopředseda Českomoravské drůbežářské unie pro nosnou drůbež Zdeněk Mlázovský. „Volný chov to znamená čtyři metry na jeden kus, což je v součtu obrovská plocha,“ vysvětluje, v čem spočívá hlavní komplikace pro chovatele. Aby se jim tak rozlehlý chov vyplatil, museli by zvýšené náklady promítnout do koncových cen.

To nejsou ochotni spotřebitelé akceptovat. Chovatelé sice také pociťují měnící se preference zákazníků a postupně sami upouštějí od klecového chovu a přecházejí k chovu na podestýlce. Mírný cenový rozdíl jsou ochotni lidé skousnout. Výrazně vyšší cenu za vejce z volného chovu však platit nechtějí.

Zatímco vejce s označením 3 stojí v obchodech mimo slevové akce mezi dvěma a třemi korunami, za vejce z chovu na podestýlce zaplatí zákazníci i čtyři koruny za kus. Vejce s jedničkou jsou pak v téměř výhradně exportovaná a jejich cena se pohybuje kolem sedmi korun. To už se však blíží nejdražším biovejcím označeným nulou. Ta však našla své odběratele v lidech, pro které je původ potraviny prioritou a na cenu už pak téměř nehledí.

I když se v tržní síti jedná o nedostatkové zboží, česká vejce z volného chovu přesto pokrývají významnou část tuzemské spotřeby. Teoreticky totiž do této kategorie spadají i veškeré domácí chovy, které si jejich majitelé drží pro osobní spotřebu.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Cestující ve vlacích si připlatí. České dráhy už od prosince zdraží jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy se změnou jízdního řádu zdraží jízdné. Od 9. prosince si cestující na krátkých vzdálenostech připlatí jednu...

Úklid, renovované záchody. Pivovary našly prostý recept na zvýšení tržeb

Ilustrační snímek

Vymalovat, dát nové stolečky na zahrádku, navonět toalety nebo udělat společenskou akci s kýtou šunky v hlavní roli se...

Další z rubriky

Češi kupují ve slevě přes polovinu zboží. Sahají víc i po značkách řetězců

Privátní značka Purland.

Češi častěji sahají po značkách potravin vyrobených na objednávku obchodních řetězců nebo těch, které vznikají v rámci...

TEST DNES: Úplné výsledky testu koupených jablek

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala osmnáct vzorků jablek nakoupených v obchodech s potravinami, diskontních řetězcích, prodejnách se...

GLOSA: Při nákupu bez plastu přijdete nejméně o čtyři pětiny věcí

Členové Autonomní skupiny aktivistů proti plastu (ASAPP) polepili v jednom z...

Nakupovat „bez plastu“ jde už dnes. Jen se zákazník musí smířit s tím, že při výběru přijde o dobré čtyři pětiny věcí a...

Najdete na iDNES.cz