Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři čtvrtě století pásové výroby karbanátků: McDonald´s slaví

  15:00aktualizováno  15:00
Firma, která vymyslela legendární Big Mac, dokázala za dobu jednoho lidského života ovládnout prakticky celý svět. V zaprášeném městečku San Bernardino, hodinu cesty od Los Angeles, si 15. května 1940 bratři Richard a Maurice McDonaldovi otevřeli svou první restauraci. Po 75 letech nese jejich jméno víc jak 35 tisíc podniků ve 119 zemích.

McDonald´s, Big Mac, takto to má vypadat

Bratři McDonaldovi se v roce 1930 vystěhovali z New Hampshiru a snažili se prorazit na opačné straně USA v Hollywoodu. Po deseti letech se přesunuli do San Bernardina. V Americe se právě rozbíhal automobilismus, a tak šlo o podnik drive-in, kam zákazník zajíždí ve voze a je obsloužen, aniž by z něj vystoupil.

Nabízeli tu jídelní lístek s devíti položkami, přičemž to hlavní byly hamburgery, hranolky, koktejly a zákusek. Nepotřebovali žádné židle a stoly, i nádobí nahradili papírem a plastovými příbory na jedno použití.

Dokázali stlačit ceny, hamburger byl za 15 centů a hranolky za deset. A pak se objevil Ray Kroc. V roce 1953 zavítal tento obchodní cestující a potomek českých imigrantů do San Bernardina - a podnik bratrů McDonaldů jej zaujal. Přesvědčil je, aby s ním uzavřeli dohodu o tom, že může používat jejich prodejní systém a jméno firmy. Ve vlastní režii si zřídil poblíž Chicaga obdobnou restauraci, která hned po svém založení v roce 1955 začala prosperovat.

Nadšený Kroc dohlížel v kuchyni a chodil dokonce čistit parkoviště od žvýkaček. Vymýšlel restaurační síť, která by pokryla USA od Atlantiku k Pacifiku. Inspiroval se Henrym Fordem a jeho pásovou výrobou.

Obložené housky dostaly naprosto přesnou podobu, byla stanovena váha, obsah tuku i množství cibule, přibyla laboratoř, která zkoumala, jak usmažit co nejlepší hranolky.

Zautomatizovat se podařilo i zákazníka, který má dodnes předvídatelná přání, vystojí si frontu, rychle se nají a sám po sobě uklidí.

Symbol americké kultury

Nové restaurace vyrůstaly jako houby po dešti na celém americkém středozápadě. V roce 1967 měla firma 710 poboček, její obrat přesahoval 170 milionů dolarů a dosáhla vyrovnaných financí. Novou vlajkovou lodí nabídky celé firmy stal dvoupatrový hamburger Big Mac.

Na počátku 70. let se McDonald’s stal nejrozsáhlejším řetězcem rychlého občerstvení v Americe a spolu s tím jedním ze symbolů americké kultury a způsobu života.

Expanzi do zahraničí zahájila firma koncem 60. let, první neamerické pobočky se objevily v Portoriku a Kanadě. V roce 1971 zapustilo impérium kořeny v Asii (Tokio) a Evropě (Mnichov a Amsterdam).

Ve východní Evropě se první pobočky objevily už před pádem železné opony, v roce 1988 se otevřel McDonald’s v Bělehradě a Budapešti a v koncem ledna 1990 i v Moskvě. A o dva roky později v Praze.

Neuvěřitelně příšerné jídlo, psali kritici

S úspěchem narůstala kritika, jak ze strany konkurence, tak v médiích. „Jídlo u McDonald’s je neuvěřitelně příšerné,“ psal například New York Magazine a do hranolků a hamburgerů se začali trefovat propagátoři zdravé výživy.

Tvrdili, že typické mcdonaldovské menu zvyšuje obsah cholesterolu v krvi a vede k srdečním onemocněním. Společnost na to reagovala nabídkou salátů. A na obvinění z neúcty k životnímu prostředí zase tříděním odpadu.

Kritika nekritika, dnes si v restauracích se žlutými oblouky písmene M blaženě přecpávají žaludky děti i dospělí. Pod heslem „kvalita, obsluha, čistota“ mohou lidé kdekoliv na světě žvýkat do dvou minut úplně stejný hamburger.

Tržby firmy za rok 2013 přesáhly 28 miliard a zisk činil 5,5 miliardy dolarů. Sama zaměstnávala 440 tisíc lidí, včetně franšíz a společných podniků skoro dva miliony. Centrála firmy je v illinoiském Oak Brooku.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dvě rezidenční budovy nazývané Bosco Verticale (vertikální les) v Miláně
Stavba „vertikálních lesů“ je na vzestupu. Po Miláně bují v Číně i Francii

Více než 20 000 rostlin a stromů, tedy ekvivalent dvou hektarů lesa na dvou budovách: dvě rezidenční budovy nazývané Bosco Verticale (vertikální les) v Miláně...  celý článek

Ilustrační snímek
„Chipsokalypsa" děsí Novozélanďany, déšť zničil pětinu úrody brambor

Chipsokalypsa či bramborogeddon. Situace kolem nedostatku smažených lupínků už na Novém Zélandu dosáhla takových rozměrů, že pro ni vznikly speciální názvy....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Omáčková mánie. Američanka vyměnila jeden balíček Sečuánu za auto

Pár desítek sáčků limitované edice Sečuánské omáčky, které se prodávaly v několika vybraných restauracích fastfoodového řetězce McDonald’s v USA, vzbudilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.