McDonald´s versus KFC

  • 29
McDonald's se stylizuje do role levné a rychlé restaurace, ale ve skutečnosti je spíše drahou jídelnou. Jeho jediný vážnější konkurent Kentucky Fried Chicken (KFC) je na tom stejně. Ke cti jim oběma nutno přičíst stále stejnou kvalitu jídla, čistotu stolů i toalet, a pokud není příliš plno, i rychlost obsluhy.

Diskutabilní je určitá dětinskost, protože jíst rukama, zakrývat kelímek plastovým víčkem proti vylití anebo balit veškeré potraviny do papíru, aby se zákazník neumazal, není ve střední Evropě znakem stolování dospělých. Zatímco Evropan si s jídlem spojuje ještě další zážitky, jako například popovídání s přáteli, posezení v příjemném prostředí nebo dobrou obsluhu, McDonald's a KFC razí zásadu amerického fast food rychle koupit, rychle sníst a rychle odejít.

Základním rozdílem jídelen KFC a McDonald's je sortiment. „Nabízíme výrobky ze všech druhů masa: kuřecí, rybí, hovězí a vepřové,“ vysvětluje tisková mluvčí McDonald's Drahomíra Jiráková. Dlužno dodat, že maso je většinou ve formě karbanátku, tedy rozemleté a opečené. Proti tomu KFC si zakládá na kuřecích pokrmech, které nemele, ale smaží.

V podnicích McDonald's se zákazník může najíst za méně peněz než u konkurenčního KFC, protože nejlevnější hamburger ho přijde na devatenáct korun. Srovnatelná tři křidélka u KFC ho přijdou na třicet devět korun. V obou případech jde spíše o svačinu než o hlavní jídlo. Normální menu k obědu přijde v KFC nejméně na 79 korun (pět křidélek, hranolky a cola), v McDonald's na 89 korun (sendvič, hranolky a cola).

To už jsou ceny hlavních jídel v běžných restauracích v Praze nebo v Brně či celého menu na menším městě. V bufetech a jídelnách se dají koupit jednoduchá jídla i s pitím kolem čtyřiceti korun. Obě sítě drží stejné ceny po celé republice s několika výjimkami. „V současné době má nižší ceny pouze ostravská restaurace KFC,“ vybavuje si pracovnice marketingu Daniela Adamíková. „Některé ceny McDonald's mohou být nepatrně nižší v restauracích v menších městech, jako například v Jihlavě a ve Zlíně,“ je o něco méně konkrétní Drahomíra Jiráková.

Vlajkové lodi
McDonald´s: Hamburger 19 Kč
KFC: Smažená křidélka 39 Kč

KFC má v republice šestnáct jídelen, především ve velkých městech. McDonald's jich má dvaašedesát a rozmístil je nejen do měst, ale také podél důležitých silnic a dálnic. Polovina z nich nabízí službu Drive Thru, což je prodej jídla přímo do okénka auta. McDonald's se také na rozdíl od KFC specializuje na děti. Všude je možné přebalit kojence, pohrát si s předškolákem na klouzačkách a školní děti mohou uspořádat narozeninovou party.

„KFC navštěvují převážně lidé ve věku 19 až 40 let,“ uvádí Daniela Adamíková. „Ženy i muži jsou zastoupeni ve stejném poměru.“ Podle Drahomíry Jirákové z McDonald's v jejich jídelnách nepatrně převažují muži a nejvíce návštěvníků se rekrutuje z věkové skupiny 15 až 39 let. To je velký rozdíl proti běžným restauracím, kde výrazně převažují muži.