McDonalds zkouší prorazit s hotely

  • 9
Největší světový řetězec restaurací rychlého občerstvení McDonald's zkouší zapustit pevné kořeny i v další oblasti podnikání. Svoji mezinárodní premiéru si ve Švýcarsku odbyly první dva hotely McDonald's, zárodek budoucí hotelové sítě Golden Arch. Cílem společnosti je přilákat alespoň zlomek z 45 milionů lidí, kteří každý den navštíví některou z jejich 28 tisíc restaurací.

Golden Arch se ale podobně masovou záležitostí nestane. Čtyřhvězdičkový hotel poblíž curyšského letiště je zaměřený především na manažery na služebních cestách hledajících komfort.

Hotel s 211 pokoji je vybaven moderní technikou, samozřejmostí je nabídka internetových služeb a nepřeberného množství televizních kanálů.

Design nábytku vychází z variací na zlaté oblouky z loga McDonald's. Původní návrhy, které počítaly s tím, že například postele budou v tvaru hamburgeru, ale nakonec vedení firmy zavrhlo s tím, že by obchodní klientele nejspíš nevyhovovaly.

Cenou se hotely Golden Arch blíží konkurentům v okolí největšího švýcarského letiště. Za dvoulůžkový pokoj zaplatí zájemce 189 franků, tedy asi 4200 korun, což je v této oblasti mírně pod běžnou úrovní.

Největší slabinou se může ukázat hotelová restaurace. I když se Golden Arch pyšní čtyřmi hvězdičkami, hlad mohou hosté zahnat jenom v klasické restauraci McDonald's. To už některým návštěvníkům, kteří nejsou zrovna fanoušky hamburgerů anebo netušili, jaká značka za Golden Arch stojí, způsobilo lehký šok.

Hotelový manažer Beat Kuhn přiznává, že nabídka jídel už čelí jisté kritice především ze strany starších byznysmenů. "Možná zvážíme snídaně ve formě švédských stolů, ale obědy a večeře zůstanou výhradně v režii McDonald's," tvrdí Kuhn. Podle něj současná generace manažerů už s hamburgery McDonaldu vyrůstala.

Obdobně zdůvodňuje i menu podávané manažerům v přestávkách na kávu při rozličných konferencích.  To sestává z mléčného koktejlu, jablečné taštičky nebo zmrzliny McFlurry. "Každý hotel má stejné konferenční místnosti a podává stejné občerstvení. Kouzlo je v tom, že my jsme jiní," říká Kuhn, i když přiznává, že zmíněné kouzlo může po několikadenní konferenci být už poněkud únavné.

Investice McDonald's do curyšského hotelu a jeho menší verze v západním Švýcarsku u města Lully dosáhly zhruba třiceti milionů dolarů, což v přepočtu odpovídá asi 1,1 miliardy korun. O tom, zda se hotely rozšíří i do dalších zemí, se zatím podle Kuhna nerozhodlo.

Do značné míry o případné expanzi rozhodne úspěch či nezdar švýcarského experimentu. Reakce jsou zatím rozporuplné. "Je to síla. Cestujeme až do Švýcarska a pak skončíme v hotelu McDonald's," říká paní Sobelsonová z americké Atlanty. "Nevíte náhodou v okolí o nějaké  příjemné švýcarské restauraci?" zkouší zjistit její manžel. Oba se v Golden Arch ocitli náhodou. Hotel jim rezervovala jejich cestovní kancelář na závěr okružní cesty po Evropě.