K čerstvé investici podnikatele Miloše Petanu prý inspirovaly cesty po světě.

K čerstvé investici podnikatele Miloše Petanu prý inspirovaly cesty po světě. | foto: Petr Topič, MAFRA

Mediální magnát Petana se vrhl na zdravé jídlo. Buduje síť salátoven

  • 4
Někdejší spolumajitel a ředitel TV Prima a zakladatel internetové televize Stream Miloš Petana buduje nový byznys. Vrací se do maloobchodu a chystá se síť se zdravým jídlem. Vstoupil do projektu salátových bister Green Factory. K čerstvé investici podnikatele prý inspirovaly cesty po světě.

„Koncept rychlého občerstvení postaveného na zdravých ingrediencích získává rychle na oblibě nejen v USA, kde ubírá podstatná procenta zavedeným fastfoodovým značkám spojeným hlavně s hamburgry, ale i jinde ve světě,“ upozorňuje Miloš Petana.

Proto se před časem spojil s firmou Velvetleaf podnikatele Davida Mocka, aby založili společnost Allfresh. Ta buduje síť salaterií s názvem Green Factory – salad your life!

Zacíleno na Prahu

„Cílem je nabízet zákazníkům chutné, čerstvé a nutričně vyvážené pokrmy kombinující saláty, denně připravované dresinky a kromě obvyklých ingrediencí také produkty považované v jídelníčku za nejprospěšnější, například avokádo, cizrnu, chia semínka či quinou,“ vyjmenovává Petana.

Sám si vyhrál i se slogany, jimiž vznikající bistra zdobí. Například slogan „Saláty, pro které se rozkrájíte“ podle něj vystihuje specifickou přípravu porcí, kterou se Green Factory liší od jiných salátových bister. Zákazník si vybere přísady, které jsou pomocí dvojice půlměsícových nožů přímo před ním nasekány na kousky a servírovány. Podobně se saláty připravují v tuzemském Delmartu, na rozdíl od Ugovy salaterie, hlavního konkurenta, kterého vlastní Kofola.

Společnost Allfresh zatím v Praze provozuje pět restaurací rychlého občerstvení, další, v budově Metronom v Nových Butovicích, je těsně před dokončením.

Koncept míří zejména na manažery z kanceláří, proto se zaměřuje na zóny s velkou koncentrací kancelářských budov. Bistra Green Factory jsou proto na Pankráci, v chodovském The Parku, kde sídlí řada nadnárodních IT firem, v Karlíně nebo ve Florentinu.

„Náš rozvojový plán počítá zhruba s desítkou míst, která bychom v Praze chtěli rychle obsadit. Vedle kancelářských komplexů nás zajímají rušné ulice v centru, příkladem může být Národní třída, kde naše pobočka už velmi dobře funguje,“ říká Petana.

Společnost plánuje investice v řádu desítek milionů korun, zatím se ale chce držet v českém hlavním městě. „Naše úvahy na expanzi mimo Prahu, či dokonce mimo republiku bereme opravdu jako střednědobý záměr. Jde nám zejména o to, abychom každou pobočku i v budoucnu dokázali plynule zásobovat čerstvými surovinami, což souvisí s dokonale zvládnutou logistikou rozvozu,“ dodává s tím, že expanzi projektu mohou táhnout i partneři formou franšízy.

Do roka sto milionů

Green Factory v současnosti obslouží ve svých pěti pobočkách několik tisíc zákazníků, kteří mají na výběr ze čtrnácti základních salátů plus sezonní nabídky. Kromě salátů firma připravuje čerstvé polévky, vlastní džusy a domácí limonády.

Do budoucna jsou v plánu i další produkty. Poptávka po zdravých a lehkých pokrmech je podle Petany obrovská, takže brzy přibude snídaňové či svačinové menu.

Na hodnocení hospodářských výsledků je brzy, firma v současné podobě funguje teprve několik měsíců. „Pokud jde o obrat, pohybujeme se v desítkách milionů korun. Díky rozvoji pobočkové sítě a rozšíření nabídky na další časové sloty mimo klasický polední, případně večerní čas bychom se rádi v horizontu roku dostali přes stomilionový obrat,“ vypočítává Petana.

Pro Miloše Petanu je Green Factory návratem do maloobchodní sféry po více než pětileté pauze. Tehdy se se svým společníkem Zdeňkem Kozákem zbavili podílů v největším řetězci s hudebními nosiči Bontonland. Byznys s nosiči totiž upadá v souvislosti s distribucí hudby a videa na internetu.

„Jde opravdu o jiné světy, jejichž svorníkem je pouze retailové prostředí. Minulou zkušenost nelze v prostředí tohoto typu gastronomie, kterému namísto fast food říkáme raději fresh food, úplně uplatnit,“ uvažuje Petana.

Jádro jeho podnikatelské říše však nadále tvoří zejména vydavatelství Supraphon a Ateliéry Bonton Zlín, které těží z obsáhlých archivů. Roční tržby díky tomu přesahují 160 milionů korun a čistý zisk se pohybuje kolem 20 milionů.