Podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivany Pickové se množí případy, kdy cestující před letem onemocněli a letecká společnost odmítla přepsat jméno na letence.
SOS při svém anonymním průzkumu mezi leteckými přepravci zjistilo, že většina z nich změnu jména neumožňuje. Někteří se odvolávají na článek 29 Chicagské úmluvy o mezinárodním civilním letectví. Ta stanovuje, že letadlo s sebou musí vézt seznam jmen cestujících i míst odletu a určení.
"Tento požadavek je logický, ale nic neříká o tom, proč by nebylo možné určitý čas před odletem změnit jméno cestujícího. V dokladech, které letadlo převáží, by pak samozřejmě bylo uvedeno jméno skutečně cestující osoby,“ upozorňuje Picková.
V případě, že si cestující kupuje zájezd, jehož součástí je i letecká přeprava, má podle jejích slov cestovní kancelář povinnost jméno na letence změnit ve lhůtě stanovené vlastními všeobecnými podmínkami.
„Je tedy jasné, že změna možná je. Letecké společnosti pouze objevily způsob, jak přijít k penězům v případě, kdy původní cestující nemůže letenku využít a ta tedy propadne,“ dodává mluvčí.
Mluvčí ČSA Daniela Hupáková uvedla, že změna jména není možná pouze u nejlevnějších letenek. Firma se tím údajně brání spekulativním nákupům levných letenek. "Obecně lze říci, že čím levnější tarif, tím vyšší poplatek," řekla.
U nejdražších letenek je změna zdarma. „U běžných ekonomických se pak výše poplatků pohybuje od 25 procent a u levnějších ekonomických tarifů může dosáhnout až 50 procent,“ dodala Hupáková
SOS dává za příklad ostatním aerolinky Scandinavian Airlines, Aer Lingus a většinu nízkonákladových přepravců, kteří prý změnu jména na letence umožňují za poplatek ve výši nákladů.
Nízkonákladové aerolinky SkyEurope umožňují změnu jména za 720 korun, a to nejpozději dvě hodiny před odletem.
"Jedná se o administrativní poplatek," uvedl mluvčí společnosti Jan Čamek.