Růst počtu cestujících i obsazenosti letadel vykazují ČSA za první čtyři měsíce i s vlivem několikadenního zastavení provozu kvůli výbuchu islandské sopky.
Českým aeroliniím kvůli sopce v dubnu meziročně ubylo téměř 17 procent cestujících, což je zhruba evropský průměr. Za první čtyři měsíce ale v součtu přepravují aerolinky cestujících více než loni. Podle AEA firma od ledna do dubna přepravila 1,3 milionu cestujících, o 5,5 procenta více než za stejné období před rokem.
Nebýt sopky, výsledek by byl zřejmě ještě lepší: například v březnu počty cestujících rostly téměř o 14 procent.
Průměrně přitom za první čtyři měsíce evropským dopravcům klesl počet cestujících o dvě a půl procenta. Největší pády hlásí většinou především aerolinky ze zemí, kde byl vzdušný prostor uzavřený nejdéle: například BMI letos ubylo 26,6 procenta cestujících. Nárůsty hlásí společně s ČSA dalších deset dopravců, nejvíce Turkish Airlines a rumunský Tarom.
Podle Davida Hendersona z AEA sopka zastavila růst aerolinek ze začátku roku. "Výsledky za poslední tři týdny v květnu ukazují zlepšení," uvedl Henderson. Optimistické je i celosvětové sdružení aerolinek IATA, která očekává letos návrat oboru do zisku.
Obsazenost letadel stále pod průměrem
ČSA přitom po škrtech nabízí menší kapacitu spojů i letadel než loni a přesto jim přibývají cestující. Do dubna firma nabízela o 14 procent méně sedaček než loni. Je to způsobené především nasazením menších strojů nebo seškrtáním některých linek. Firma například opustila lety do New Yorku či Istanbulu.
Průměrné obsazení letadel se tak sice zvýšilo o osm procent, přesto jsou letadla ČSA při každém letu v průměru prázdnější, než je evropský průměr. V každém letu ČSA bylo letos obsazeno 64,4 procenta sedaček, evropský průměr je 74,4 procenta.