Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Menší ryba spolkla větší. Kavárny Coffeeheaven se mění na Costa

  14:12aktualizováno  14:12
Třináct pražských kaváren Coffeeheaven se během pěti měsíců převlékne do dresů menšího konkurenta Costa Coffee. Na přesyceném trhu kavárenských řetězců tím vzniká dominantní hráč. O obchodu se jednalo rok a půl.
Kavárna Costa Coffee. (Ilustrační snímek)

Kavárna Costa Coffee | foto: Costa Coffee

Sedm kaváren britského řetězce Costa Coffee a třináct kaváren britsko-polské Coffeeheaven bude v Česku provozovat nově vzniklá společnost Best Coffee. Cenu transakce nechtějí firmy sdělit.

"Všechny kavárny Coffeeheaven budou přejmenovány v duchu konceptu Costa Coffee. Začínáme pilotní kavárnou v Průhonicích, kde proběhne první rekonstrukce," řekl jednatel Best Coffee Richard Procházka. První z třinácti kaváren, které se převtělí do kůže Costa Coffee, se má otevřít 3. dubna, ostatní pak do začátku léta.

Velká konkurence

Trh s kavárnami se zřejmě pročistí. Je jich příliš.

Sortiment by se pro zákazníky měl měnit jen minimálně. Provozovatel ujišťuje, že 95 procent výrobků bude pocházet z dílny Costa Coffee a tato kavárna převezme navíc pět procent nejoblíbenějších výrobků Coffeeheaven. "Zákaznické karty Coffeeheaven budou nadále fungovat a začneme je akceptovat v celém řetězci Costa Coffee," dodal Procházka.

Britský kavárenský řetězec tak posílil v boji s americkou konkurencí Starbucks. Ta má v Česku 12 kaváren. Costa Coffee v ČR vlastní společnost HDS Retail Czech Republic, která provozuje například trafiky Relay.

Na tuzemském trhu s kavárnami je velká konkurence, vedle sebe musí přežít zhruba šest mezinárodních řetězců. Kromě Costa Coffee je to například Starbucks, Café Emporio, rakouská Coffeeshop Company nebo australský Gloria Jean's, který je ale zatím velmi malý. Přesycený kavárenský trh se zřejmě ještě pročistí. Že je vedle sebe kaváren příliš, ukázala v posledních letech krize. Řetězce zeštíhlily, například Coffeeheaven měl původně 19 kaváren, všechny mimopražské ale prodělávaly, a tak je společnost zavřela. Zbylo jich 13.

Kavárna Costa Coffee na Národní třídě v Praze.

Kavárna Costa Coffee na Národní třídě v Praze.

"Určitě dojde k další konsolidaci na trhu a zbudou dva až tři mezinárodní řetězce jako v ostatních zemích a vedle nich spousta lokálních kaváren," předpovídá generální ředitel HDS Retail Richard Kalhous. Podle něj se trh loni začal dostávat z krize, ale zlepšení zpomalují reformy.

"Zhruba od loňského června jsme cítili stabilizaci a lehký nárůst. Řekl bych, že teď, s různými diskusemi o důchodové reformě a DPH, jsou lidé opět hodně znejistělí a nevědí, co bude, takže útraty brzdí," svěřil se iDNES.cz.

Cena kávy loni prudce rostla

Co udělá zvýšení DPH od srpna v kombinaci se zdražením kávy, nechtěl předjímat, možnost zdražování ale připustil. Káva patří ke komoditám, které v posledním roce velmi podražily, například cena kávy Arabica meziročně stoupla o 95 procent a podobně zdražila káva Robusta.

"K růstu cen napomáhají především obavy z nedostatku kávy na trhu, například kvůli nepříznivému počasí ve Vietnamu a některých dalších zemích v době, kdy poptávka po kávě silně roste," říká analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka. Další růst cen by ale neměl být tak dramatický.

Český řetězec Costa Coffee nakupuje kávu z Velké Británie a zatím zdražení komodity vstřebal do marží, zákazníci to nepocítili. V jejich prospěch hrál i příznivý kurz koruny k libře. "Dalších deset procent se ale bez zdražování zřejmě neobejde," myslí si Kalhous.

Značka Costa Coffee by měla v tuzemsku do konce roku posílit o dalších pět kaváren na počet 25. V současnosti zaměstnává firma zhruba 220 lidí, polovinu z nich externě. Kavárny chce provozovat sama, nikoliv prodávat franšízové licence jednotlivým zájemcům jako konkurence. Costa Coffee v tuzemsku cílí hlavně na mladé lidi. Důvodem je i samoobslužný systém. "Stává se nám, že starší lidé nad padesát si sednou a čekají, kdy přijde číšník," dodal Kalhous.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

DM drogerie (ilustrační snímek)
Drogerie dm příští rok spustí internetový obchod. Prodeje táhne bio

Drogerie dm, největší evropská síť s drogistickým zbožím, spustí v příštím roce v Česku internetový obchod. Firmě se v tuzemsku daří, za poslední rok zvýšila...  celý článek

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.