Po zimě byly opět zahájeny práce na dálnici D1. Jako první přichází na řadu...

Po zimě byly opět zahájeny práce na dálnici D1. Jako první přichází na řadu úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Exit 153 ve směru na Tasov je zde uzavřen. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Měření rychlosti v zúžených úsecích D1 je v nedohlednu, úřad tendr zrušil

  • 15
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zrušil výběrové řízení na firmu, která měla Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dodat systém pro měření rychlosti na vybraných úsecích dálnic. Rozhodnutí je pravomocné. ŘSD rozhodnutí úřadu respektuje a chystá se vyhlásit novou soutěž s upravenými podmínkami.

ŘSD vypsalo zakázku s předpokládanou cenou 25 milionů korun letos v lednu. Podle úřadu při stanovení podmínek tendru vytvořilo překážky hospodářské soutěže a porušilo zásadu zákazu diskriminace. Stanovené parametry odpovídaly pouze parametrům routeru Cisco, který tím byl zvýhodněn před ostatními.

PŘEHLED: Kvůli opravám čekají řidiče komplikace na dálnicích D1, D2, D5 i D8

„V tuto chvíli finalizujeme upravenou zadávací dokumentaci, tak aby vyhovovala všem požadavkům a námitkám Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. V horizontu několika týdnů tu soutěž vyhlásíme znovu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Do doby, než bude moci ředitelství podepsat smlouvu na úsekové radary, hledá dočasné záložní řešení. „Ale o tom budeme dopředu informovat,“ dodal mluvčí.

ÚOHS se případem zabýval na základě podnětu společnosti MOVYS. Obsahem zakázky je dodávka pěti sad pro měření úsekové rychlosti v lokalitách probíhající dálniční rekonstrukce, včetně instalace, zprovoznění, servisu a demontáže.

Jedná se o systém, který bude automaticky zaznamenávat projíždějící vozidla na dvou definovaných řezech, instalovaný na stávajících mýtných branách nebo mobilních konstrukcích a vypočítávat jejich okamžitou a úsekovou rychlost.

Kde se už měří

V současnosti ŘSD měří rychlost zatím na prvním úseku mezi Psáři a Souticemi. Během roku se počet kontrolovaných míst měl rozrůst na pět v souvislosti s tím, jak se ŘSD podaří vysoutěžit nová měřicí zařízení. Ministerstvo dopravy počítalo s umístěním těchto zařízení mimo jiné na uzavírkách na D1 u Jihlavy, Velkého Meziříčí a Humpolce.

S úsekovým měřením začalo ministerstvo loni na úseku nedaleko Brna. Kamery měřicího systému zaznamenaly přestupky celkem 150 000 šoférů a podle úřadu tak přispěly k bezpečnosti provozu. Kromě uzavírek na opravované D1 používá ŘSD podobný systém například v Klimkovickém tunelu u Ostravy.